En skilsmässa med bara vinnare

I vilken timme som helst blir Carl Söderberg Linköpingsspelare. Det känns rätt för samtliga inblandade. Malmö frigör kapital, enorma summor på allsvensk nivå. Malmö blir av med en spelare som åtminstone i två år verkligen inte velat spela i Allsvenskan. Söderberg å sin sida får chans att pröva vingarna på en nivå som kommer att öka hans motivationsgrad och chansen att faktiskt göra något vettigt av karriären.

Söderberg har velat Malmö väl i många avseenden. Samtidigt har han också varit bekväm. Nöjd med tillvaron. Jag kan inte påstå att Carl har brunnit för det på det sätt som vi har rätt att förvänta oss. Sedan den där "Babyhawks"-våren 2009 har det känts lite som att Malmöpågen har kunnat leva på det han gjorde då. Det vill säga stannade kvar och spelade trots den ekonomiska situationen och att de flesta andra av rang (Marcus Paulsson, Jonas HöglundHenrik Karlsson etc.) försvann till elitserieklubbar.

Det centerspelet som Söderberg presterade då höll klar elitserieklass. Därefter har det varit si och så med elitserieklass. Bitvis har vi sett högklassiga insatser, men däremellan också oförsvarliga bottennapp.

Nyckeln till en lyckad elitserieåterkomst? Ett enklare och rakare spel framförallt. Inte hålla i pucken så länge att det slutar i .... just det, ingenting. Sarghörnet kan vi också kalla det.

Om Söderberg kommer lyckas? Jag tror faktiskt att han har en god chans att göra succé. Det blir en nytändning precis vid rätt tidpunkt i karriären.

Skilsmässan mellan Malmö och Carl Söderberg ville ingen se varken 2005, 2006, 2007 eller 2008. Men nu är det dags. För den här gången är det enbart vinnare i den.

/Olsson

Mina hallar/arenor

På lördag är det alltså dags att sätta foten i en arena jag aldrig ens har varit i närheten av att befinna mig i. Därför känner jag att det är läge att rada upp de platser där jag faktiskt sett Redhawks spela.

 

Malmö Isstadion, Malmö

Malmö Arena, Malmö

Kirsebergs Ishall, Malmö

Färs & Frosta Sparbank Arena, Lund

Ängelholms Ishall, Ängelholm

Lindab Arena, Ängelholm

Telenor Arena, Karlskrona

Dackehallen, Tingsryd

Sunnerbohov, Ljungby

Växjö Ishall, Växjö

Arena Oskarshamn, Oskarshamn

Bredstorpshallen, Tranås

Borås Ishall, Borås

Katrinhallen, Mariestad

Nobelhallen, Karlskoga

Behrn Arena, Örebro

ABB Arena, Västerås

Hovet, Stockholm

Gränby Ishall, Uppsala

Läkerol Arena, Gävle

Tegera Arena, Leksand

FM Mattsson Arena, Mora

Kjaer & Lassen Arena, Rungsted, Danmark

Rödovre Sköjte Arena, Köpenhamn, Danmark

Herlev Sköjtehall, Köpenhamn, Danmark

Salzburger Eisarena, Salzburg, Österrike

KEB Schoren, Langenthal, Schweiz

Eishalle Bäretswil, Bäretswil, Schweiz

 

Med reservation för att jag skulle ha glömt bort någon så kommer jag upp i 28 hallar. Men då snackar vi endast om A-laget. Således kommer Skellefteå Kraft Arena inte att läggas till under helgen.

 

Nästa säsong kan det faktiskt rassla till med en del nya hallar/arenor. Södertälje kommer att åka ur Elitserien och då finns möjlighet att plocka Axa Sport Center. Det är absolut inte otroligt att MODO gör SSK sällskap och tittar vi vad som kan komma upp nerifrån så är Huddinge en god kandidat för att peta undan Tingsryd. Dessutom bygger Örebro nytt. Och det är banne mig dags att göra ett besök i Gärdehov i Sundsvall. Men det tar vi till hösten.

 

/Winnberg


Weekend i Skellefteå - en ny upplevelse

Jag har under en längre tid funderat på att ta ett par dagar på bortaplan, en weekend i någon av Europas alla trevliga städer. Nu är denna resa alltså bokad och klar, och det bär av – till Skellefteå!

 

Att ta en tur tillbaka till vintern var inte något som fanns på världskartan när jag började dra upp planerna för en weekendresa, men nu sitter jag alltså här med flygbiljetten bokad.

 

Självklart är det kvartsfinalerna i J20-slutspelet som lockar mig till Norrland. Roger Öhmans pågar har som bekant två chanser på sig att avancera fram till semifinal och detta äventyr vill jag självklart inte missa.

 

I kväll håller vi dessutom alla tummar och tår för att Luleå ska tvinga fram en sjunde och avgörande match. Den kommer i så fall spelas i Skellefteå på lördag eftermiddag och då kommer jag att bevittna min första SM-slutspelesmatch på jag vet inte hur länge (när Redhawks fortfarande var ett etablerat Elitserielag fanns inget större intresse inom mig, då jag fortfarande var aktiv på egen hand).

 

Jag ska försöka ge er så mycket som möjligt av det som händer och sker här på bloggen. Men jag vill påpeka att jag i första hand kommer att rapportera på malmoredhawks.com. Självklart satsar jag på att rapportera live från matchen(erna).

 

Frågan är nu vilken resa som är den sjukaste – sommarens till Alperna för att bevittna European Trophy eller denna Norrlandstripp för att spana in J20? Oavsett vad så ska det bli riktigt kul att åka upp!

 

/Winnberg


J20 avslutade snyggt på hemmaplan

Sista hemmamatchen för säsongen slutade i 2-0-seger för Malmös J20-lag. Limhamns ishall var välbesökt och profiler som Marcus Magnertoft, Juha Riihijärvi och Mikael Wahlberg noterades på plats. Dessutom, förstås, ett gäng talangscouter från olika NHL-klubbar. Matchen var jämn och rätt så chansfattig. Malmö hade problem med Skellefteås fysik men gav aldrig upp och vann genom att vinna just kampen där ute.

Jonatan Bjurö spelade ett tryggt målvaktsspel och var en matchvinnare. En annan blev Nikolai Meyer som bröt måltorkan på Limhamn med mindre än sju minuter kvar av ordinarie tid. Oliver Widding-Persson slog en sidledspass till Meyer som nöp dit den direkt. 2-0-målet kom i slutminuten i ett tomt Skellefteåmål genom store krigaren Viktor Holmqvist. Framspelningspoäng fick Malmös bäste spelare för kvällen, Roger Ohlsson. Roger tog för sig riktigt bra och blandade krigandet med finurlighet och smartness.

Till helgen går slutspelsfighten vidare. Då i Skellefteå. Tufft blir det, men efter segern i kväll känns det plötsligt möjligt.

# # #

Kvalserien då.

Att Växjö går till Elitserien känns.. nästan givet nu. Jag är inte förvånad när det gäller Lakers. Den moderna ishockeyn finns i Växjö. Dessutom finns passion och vilja. Det existerar emellertid inte hos Södertälje och MODO i samma grad. Därför kan det faktiskt bli två nya elitserielag till hösten. Rögle är otäckt nära en ny elitserieåterkomst.

Självklart är utgångsläget så att MODO och Södertälje har allt att förlora, men bristen på harmoni är genant tydlig i båda elitserielagen. Att Challe Berglund har trubbel i Ö-vik kan ingen blunda för. Att Peter Popovic har svårt att få med sig vissa legoknektar i Tälje är också uppenbart.

Rögle tar emot Södertälje på söndag i Ängelholm. Då kan faktiskt SSK så gott som åka ur finrummet.

Sanslöst.

/Olsson


Osäkra kort

Visst känns det som att vi är i väntans tider. Efter en säsong i enorm antiklimax har Silly Season inletts på ungefär samma sätt. Nåja, Westerholms och Roger Ohlsson har signats. Givetvis en viktig start för Stefan Nyman då tvillingarna på kort tid blivit affischnamn och dessutom blir Ponthus och Pathrik relativt billiga lösningar sett till den förmodade istid de kommer att ha.

Det kommer bli intressant att följa Nymans lagbygge i stort. Det känns inte som att vi har givna lösningar och svar på vilka som kommer få stanna respektive lämna. Stefan har ändå följt det på distans stora delar av säsongen och kom egentligen in i det på allvar när säsongen höll på att glida ur händerna fullständigt, vilket den som bekant till sist också gjorde.

Om vi ska ta upp några osäkra kort:

Patrik Hersley har en svagt nedåtgående kurva och kändes en aning mer nonchalant under 2010/2011 än året innan under Göran Karlströms ledning. Hersley har kvaliteter nog för att ta plats, men måste också bruka allvar oftare. Lär få fortsätta, men bara till rätt pris.

Marcus Olssons karriär har verkligen gått i stå och frågan är om Olsson är rätt man att satsa på om man vill höja ambitionsnivån. Svag tekare, allt mindre företagsam i spelet. Skadeproblem till och från. Det känns ljummet. Roger Ohlsson ska ta plats också och jag har svårt att se Marcus roll i det framtida laget. Marcus vara eller icke vara hänger nog mycket på hur stor bredden ska vara i höstens uppsättning.

Backen/centern/ytterforwarden Victor Svensson presterade sin bästa säsong hittills i karriären under Robert Olsson. En av få, för övrigt. Victor är användbar och laglojal. Brinner för klubbens färger och accepterar en begränsad roll. Nog så viktigt om det ska bli god balans i laget. Även för Svenssons del handlar det till stor del om hur bred trupp Malmö Redhawks ska ha. Jag bedömer Victors chanser att få nytt kontrakt som större än Marcus Olssons. Faktiskt.

Annars har som bekant Nyman och Leif Strömberg varit positiva till en förlängning med bland andra Robin Alvarez och Morten Green. Alvarez känns självklar, när det kommer till Green så är det under förutsättning att han blir tredjecenter 2011/2012. Så pass hård ska konkurrensen vara på centersidan om Malmö ska bli ett lag för absoluta toppen.

/Olsson


Konttinen till Malmö - gärna för mig!

Den offensivt skicklige Oskarshamnsbacken Tero Konttinen blir inte kvar hos ugglorna. Det stod klart under gårdagen, då IKO:s Sportchef, Roger Jönsson, bekräftade att finländaren nobbat klubbens erbjudande till fördel för en annan allsvensk klubb.

 

Under den gångna säsongen har Konttinen imponerat stort på mig. Han är precis en sådan back som faller mig väl i smaken. Jag är svag för mindre, skridskoskickliga spelare – och i denna kategori återfinns utan tvekan 25-åringen (som fyller 26 i sommar).

 

Jag tycker också att det är dags för Redhawks att börja sondera terrängen i HockeyAllsvenskan och försöka plocka russinen ur den allsvenska kakan. I dags dato är det extremt viktigt att hitta spelare som fortfarande brinner för att bli bättre och dessutom strävar efter att, i framtiden, spela på så hög nivå som möjligt. Den svenska andradivisionen kryllar av talangfulla killar runt 23 till 26 år. Tittar vi på spelare i andra (topp)klubbar så återfinns här mängder av spelare som tidigare varit stjärnor i lite mindre klubbar. I Örebro återfinns exempelvis Johan Sjödell-Wiklander, Jon Palmebjörk och Pär Edblom. Växjö har plockat upp spelare som Daniel Åhsberg, Johan Andersson och Anders Eriksson. Och Rögle har hämtat in spelare som Christoffer Persson, Alexander Johansson och Patrik Bergström.

 

Nu tog jag bara dessa spelare som rena exempel på spelare som varit tongivande i andra allsvenska lag och sedan hamnat i en toppklubb och gjort ett fullgott arbete där.

 

Jag hoppas innerligt att Stefan Nyman inte letar efter tunga namn, utan att han istället lyfter blicken och lyckas plocka upp spelare som fortfarande är på väg uppåt i karriären och har den rätta mentaliteten – att vilja bli en bättre spelare varje dag – på varje träning.

 

/Winnberg


Oscar Alsenfelts lön

Växjö har gått fram som en ångvält hittills i Kvalserien och besegrar man MODO hemma i kväll, då är Elitserien väldigt nära. Vad jag personligen anser om den småländska klubben är känt hos en del. Jag vill trots detta belysa en faktor som jag tycker är mer intressant än någon annan. Ni minns säkert att Oscar Alsenfelt stängdes av och bötfälldes under säsongen för att ha använt sin stöt på ett icke godtagbart sätt. Det som är/var värt att beakta i detta fall är bötesbeloppet. Lommasonen Oscar fick lätta på lädret och betala – mäktiga femhundra spänn!

 

Alsenfelt fick böta motsvarande en matchs avstängning. Bötesbeloppen är, som ni säkert vet, baserade på vilken månadslön spelaren ifråga har. För att det ska vara möjligt att få så lite som 500 svenska riskdaler i böter får man inte lov att tjäna ett öre över 5 000 i månaden.

 

Nu ska jag omedelbart erkänna att jag inte har en aning om hur mycket succékeepern faktiskt har i lön däruppe i Småland, men jag har svårt att se hur en 23-åring kan leva på de pengarna. Jag är själv student och är oerhört glad över att jag har ett extrajobb som gör att jag kan dryga ut studiemedlet – ett studiemedel som dessutom nästan är dubbelt så stort som Oscars lön.

 

Jag vill absolut inte gå ut och beskylla Växjö för att betala svarta löner till sina spelare, men jag har av någon anledning haft känslan av att så faktiskt kan vara fallet och dessutom haft denna känsla under en ganska lång tid.

 

Jag skulle hursomhelst vilja se en granskning av lönerna i HockeyAllsvenskan.

 

Och när vi ändå är inne på granskningar så kan vi kanske börja granska det här med assistpoänger också. Annars är det lika bra att lägga ner hela poängligan. Jag har två klara exempel i minnet.

 

  • När Redhawks besegrade Mora hemma i förläning avgjorde Patrik Hersley. Han bröt själv en passning på tennis i egen zon, skrinnade iväg på en offensiv utflykt och hittade luckan mellan benen på Daniel Hansen. Jesper Mattsson noterades, helt obegripligt, för en assist vid detta mål.
  • Exempel nummer två är hämtat från just Växjö och den överkörning Redhawks råkade ut för uppe i Värendshallen tidigt i höstas. Anton Blomqvist försökte slå en puck sarg ut från egen zon, men misslyckades och trissan snappades upp av Daniel Åhsberg. Den förre Rögle- och Oskarshamnsliraren kunde ostört trampa in i slottet och hänga pucken i nät – och, helt obegripligt, noterades David Lundbohm för en assist på detta mål.

 

Lite mer professionalism och granskning är något jag efterlyser – och det snarast.

 

/Winnberg


Att det ska få gå så långt

Semifinalen i norr mellan Skellefteå och Luleå är utan tvekan het. Tisdagens match låg kanske inte på allra högsta underhållningsnivå, men jämt och tätt är det.

 

Nu var det inte det jag skulle ta upp i detta, det första riktigt inlägget här. Jonas Fahlman meddelade nämligen under kvällen att han kommer att ta en time out på obestämd tid. Detta efter de attacker som förekommit mot honom som person.

 

Att det ska få gå så långt är en katastrof. Att inte tycka om en journalist, det är helt okej. Jag har själv inte några höga tankar om Gunnar Brink (för att nämna någon), men att man bara kan komma på tanken att hota en yrkesverksam journalist som bara sköter sitt jobb är helt obegripligt.

 

Jag rekommenderar alla att läsa Jonas egen text där han berättar om sitt beslut och bakgrunden till det:

http://www.folkbladet.nu/248317/2011/03/30/time-out

 

Jag hoppas, av hela mitt hjärta, att han kommer tillbaka starkare än någonsin inom en väldigt snar framtid!

 

/Winnberg


Nu kör vi

Välkomna hit! Vi kör – lagom till kvällens kvartsfinal i den svenska J20-serien – igång Redline, en ny blogg där vi har tänkt bjuda på våra personliga åsikter och reflektioner kring ishockey i allmänhet och Malmö Redhawks i synnerhet.

 

Fokus kommer främst att ligga på laget i våra hjärtan. Vi hade först tänkt avvakta till sommaren med att lansera bloggen, men trots att Redhawks redan befinner sig på ”sommarlov” lägger vi i en hög växel och spanar in SM-slutspelet och Kvalserien, och längre fram i vår riktar vi blickarna på såväl VM som kampen kring Lord Stanleys buckla.

 

Hoppas ni vill vara med oss – redan från första nedsläpp!

 

/Olsson & Winnberg


Google analytics


RSS 2.0