Head-to-head: Nya mot gamla - uppföljningen

För två och en halv månad sedan gav jag er min syn på hur nyförvärven står sig gentemot de spelare som försvunnit från klubben, en sammanställning spelare mot spelare. Då lovade jag att återkomma med en uppdaterad lista under försäsongen, men jag har valt att hålla på den till nu. För vad passar egentligen bättre än att ta den så här dagarna innan seriepremiären. Jag är väldigt intresserad av att få reda på vad ni tycker och tänker – så ös på i kommentatorsfältet!

 

Skalan som används för jämförelsen är följande:

+++ Mycket bättre

++ Bättre

+ Något bättre

- Något sämre

-- Sämre

--- Mycket sämre

 

Hannu Toivonen vs. Markus Svensson

Betyg: ++

Kommentar: På gränsen till mycket bättre. Finländaren har varit väldigt stabil under försäsongen och utstrålar såväl lugn som pondus. Något som också sprider sig till hans medspelare som ska försvara framför honom. Markus Svensson är under inga omständigheter en dåligt målvakt – men det råder ingen tvekan om att Hannu Toivonen är åtminstone något snäpp bättre.

 

Pontus Sjögren vs. Jonatan Bjurö

Betyg: +++

Kommentar: Marie Hallman höll dessa båda målvakter som jämnvärdiga. Något som är helt uppåt väggarna. Sjögren kommer till HockeyAllsvenskan med över 40 Elitseriematcher från föregående säsong. Konkurrensen på målvaktssidan kommer att vara en helt annan under den kommande säsongen jämfört med föregående, då Bjurö tydligt visade att han dessvärre inte höll måttet. Lägg därtill att Pontus Sjögren radat upp bra matcher på försäsongen.

 

Alexander Ribbenstrand vs. Per-Anton Lundström

Betyg: +++

Kommentar: Västeråsförvärvet ser jag som den stora positiva överraskningen i Malmö Redhawks – hittills. Han svarar för ett enkelt och resolut spel där han inte kladdar på pucken i onödan. En perfekt back för spelet i egen zon. Lägger man dessutom till ”Ribbens” rörlighet så är han flera klasser bättre än P-A Lundström i min bok.

 

Tim Heed vs. Patrik Nevalainen

Betyg: +++

Kommentar: Förhoppningarna på ”Neva” var stora när han värvades till Malmö Redhawks inför fjolårssäsongen. Jag tänker inte sticka under stol med att jag själv också tyckte det kändes riktigt bra att ha den skridskoskicklige backen i laguppställning. Förhoppningarna förmådde han dock inte att infria. I Tim Heed har Stefan Nyman värvat kanske seriens främsta powerplayback. En oerhört spelskicklig kille vars svaghet finns i defensiven – även om denna inte blottats nämnvärt under försäsongen. Heed kan mycket väl komma att bli ett stort utropstecken i vinter.

 

Daniel Josefsson vs. Patrik Hersley

Betyg: ++

Kommentar: Ryggraden i Malmö Redhawks försvar den kommande säsongen kommer att heta Daniel Josefsson. Han har ett stort förtroende hos ledartrion och kommer att få gott om speltid i såväl power- som boxplay. I jämförelse med Patrik Hersley så får Malmö – i ”trejden” med MODO – en betydligt mer allroundkunnig back. Hersley stora förtjänst låg i offensiven och inte minst hans skott. Men det loja spel som han under långa stunder visade upp kommer ingen att sakna. Jag tror faktiskt inte att någon malmöit kommer att sakna högerskytten i vinter.

 

J.D. Forrest vs. Jesper Damgaard

Betyg: +

Kommentar: Amerikanen Forrest har förvisso inte visat särskilt mycket under försäsongen, dock tog han ett stort steg i rätt riktning senast mot Hamburg. Jag tror att han kommer att komma ju längre säsongen går. I jämförelse med ”Faxe” tror jag han står sig väl. Den danske landslagskaptenen gick dessutom skadad under merparten av fjolåret, vilket gör att betyget på honom blir en aning lägre jämfört med vad det hade varit om han varit disponibel hela säsongen.

 

Tero Konttinen vs. Ossi-Petteri Grönholm

Betyg: +

Kommentar: Finnkampen vinner Tero Konttinen knappt. Jag gillar hans spelstil skarpt och han har infriat mina förväntningar under försäsongen. O-P Grönholm var en back som blandade och gav extremt mycket. Klockrena ingripanden växlades med rena juniormisstag. Konttinen vinner dessutom den här kampen mycket tack vare sin rörlighet och pucksäkerhet.

 

Stefan Lassen vs. Anton Blomqvist

Betyg: +++

Kommentar: ”Blomman” var fjolårets stora hackkyckling för min del. Jag tycker att han har så mycket i sin verktygslåda, men att han verkligen inte får ut något bra överhuvudtaget. Att han flyttat till Nordamerika är ingen större förlust för Redhawks del. I en liknande roll finner vi nu istället den danske landslagsmannen, Stefan Lassen. En back som gör sitt jobb i det tysta – precis så det ska vara för en defensiv back.

 

Alexander Barta vs. Mikael Wahlberg

Betyg: +++

Kommentar: Den tyske VM-centern är enligt mitt sätt att se på hockey lagets främsta utespelare. En grovjobbare som ständigt ger allt för laget, men som även behärskar finliret samt rollen som playmaker. I jämförelse med ”Sälen” så är det som natt och dag. Mikael Wahlbergs comeback i Malmö blev totalt misslyckad. Mina tidigare favoritspelare hade inte mycket soppa kvar i tanken och blev inte den nyckelspelare så många av oss hoppades på.

 

Robert Carlsson vs. Marcus Olsson

Betyg: +++

Kommentar: När jag gjorde detta inslaget senast höll jag Carlsson som ytterforward. Efter åtta träningsmatcher står det klart att han kommer att centra en formation, troligtvis den med Linus Klasen. ”Robban” är en lagspelare ut i fingerspetsarna. Laget går alltid före jaget, därför tycker jag att det är utmärkt att jämföra honom med Marcus Olsson. Och att den förre SSK-spelaren är ett par klasser bättre är givet enligt mig. Inte minst när man tänker på det faktum att Olsson var svag under fjolårssäsongen.

 

Lukas Ericsson vs. Nichlas Hardt

Betyg: ---

Kommentar: Oskarshamnsförvärvet har under försäsongen haft svårt att komma upp på den nivå jag hoppas få se honom på, något som gör att han har mycket att bevisa. I jämförelse med Nichlas Hardt är det ett nerköp, även om jag tror mycket på Ericsson. Men i Hardt hade Malmö en spelare som såväl kunde sätta in de tunga tacklingarna, döda utvisningar och göra mål. En närmast komplett lirare på allsvensk nivå – och utan tvekan det tyngsta tappet inför säsongen.

 

Linus Klasen vs. Carl Söderberg

Betyg: ++

Kommentar: Superstjärnan i Malmö Redhawks är utbytt. Carl Söderberg har lämnat för Elitserien och skilsmässan – eller ”pausen” – i relationen mellan Carl och Redhawks var nog det bästa som kunde hända bägge parter. I Söderbergs roll finner vi nu istället Linus Klasen, hela seriens affischnamn. En skada har hållit honom borta från fyra träningsmatcher och i de övriga har det varit ömsom vin, ömsom vatten. Jag har dock svårt att se att han inte ska prestera på en hög nivå när HockeyAllsvenskan väl drar igång.

 

Tomas Kollar vs. Tomas Larsson

Betyg: +++

Kommentar: Två liknande spelartyper i form av grovjobbare, men ändå vitt skilda. Kollar kommer som en ledare som sätter laget i främsta rummet. Tomas Larsson skulle vara ”en jobbig jävel” för motståndarna, men jag tycker aldrig att han lyckades leva upp till detta. Ska jag vara riktigt hård så vill jag säga att jag tycker att Larsson är en ganska meningslös spelare som inte är särskilt bra på något alls. Således är Tomas Kollar en stor plusvariant på den här fronten.

 

Ivan Ciernik vs. Jan Urbas

Betyg: ++

Kommentar: Jag kommer utan tvekan att sakna Jan Urbas i årets upplaga av Malmö Redhawks. Kanske inte för att behovet av honom kommer att vara stort, utan för att jag gillar honom som spelare, med sin fart, arbetsinställning och målfarlighet. I Ivan Ciernik har truppen dock spetsats med en riktig klasspelare. Han har imponerat stort på mig under försäsongen och jag ser ingen anledning till att han skulle falla tillbaka under säsongen.

 

Miroslav Lazo vs. Victor Svensson

Betyg: -

Kommentar: Slovaken är hittills den stora besvikelsen i Malmö Redhawks trupp. Jag hade höga förhoppningar på hans fart, skott och aggressivitet. Av detta har vi inte sett särskilt mycket, framför allt ställer jag mig frågande till just förmågan att avsluta. Lazo kommer säkerligen att vara nyttig, men jag är ett stort fan av Victor Svensson – och tar även med kostnadsfrågan i den här bedömningen (även om det bara är ett antagande att Lazo tjänar ganska mycket mer än den nuvarande Kallinge/Ronnebyspelaren).

 

/Winnberg

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0