Nyman bör fundera på att lämna båset

Jag vet inte om jag skulle vilja säga att Oskarshamnsmatchen var ett klart steg i rätt riktning för Malmö. Självklart är det bra för ett lag som förlorat så pass många bortamatcher i rad att plocka två poäng och göra fyra mål. Insatsen i sig pekar dock på att Redhawks inte riktigt kommer loss. Det släpper aldrig fullt ut, spelarna som förväntas vara tämligen pålitliga fortsätter att pendla i kvalitet. Som läget ser ut är dagens Malmö ett lag för platserna 4-7. Det kommer nämligen krävas en helt annan stabilitet för att knipa en topp-3-plats.

Vad ska då hända framöver för att förändra situationen? Jag är nog inne på det spår som jag vet att exempelvis Sydsvenskans Kent Jönsson har skrivit om i ett tidigare skede. Sportchef Stefan Nyman bör fundera över att överge båset och även sluta delta i den vardagliga träningen/coachningen. Tidigare har jag verkligen gillat Nymans engagemang och delaktighet i lagets bildande, men problemet nu när det visar sig att lagbygget är felkonstruerat samt har attityd- och fokuseringsbekymmer är att det antagligen blir svårare att ta tuffa men nödvändiga beslut för Stefan.

Dessutom vill jag lyfta fram framtidsaspekten. Nyman har litat stenhårt på spelare som han tidigare har haft och faktum är att han faktiskt har lyckats rätt så väl med de värvningarna. Däremot har nästan alla övriga nytillskott varit misslyckade, somliga rejält misslyckade. Hur ska Stefan bygga vidare Malmö? Sportchefen sitter trots allt på ett längre avtal och tanken är att han ska sköta A-lagets utveckling under flera år. Träffsäkerheten måste bli bättre och framförallt gäller det att hitta spelare som passar in i den moderna ishockeyn och en gnutta lokal prägel skadar inte.

Stefans huvudprioritet borde vara att börja scouta, leta och samla in information för att göra ett bättre jobb på sikt. Hans första trumfkort med att värva en rad spelare som han har haft tidigare har ju faktiskt inte gett tillräcklig effekt. För den biten försvarades med att laget snabbt skulle komma samman, både som grupp och ute på isen i spelet. Nu gäller det att hitta en vettig strategi samt vrida och vända på varje sten. Rätt fystränare? Rätt ledarstab? Rätt spelidé? Hur ska pengarna förvaltas bäst? Jag vill se professionalism på den här punkten. Klubben behöver ju också utvecklas i sig. Därför tror jag Nyman gör större nytta på kontoret samt på resande fot (scoutning) än tätt ihop med laget. 

Vad säger ni läsare? Hur ska klubben utvecklas på sikt?

/Olsson


Kommentarer
Postat av: Anonym

2011-11-17 @ 22:33:04
Postat av: Mats

Med facit i hand så här långt av säsongen i alla fall måste man ju säga att några värvningar är långt ifrån lyckade. Finns ju ett gäng spelare som va tapeten inför säsongen med malmöanknytning och känns mer och mer som det hade vart en bättre väg att gå. Visst fjolåret va ju ingen höjdare trots mycket eget men en liten bättre mix skulle jag vilja se. Om fler spelare krigar och kämpar för klubbmärket borde ju det rimligvis dra med sig dom andra i laget.

Finns ju mycket spetskompetens i årets lag men just nu ser det faktiskt ut som att det är ett gäng plånböcker som spelar hockey trots att Strumpan säger att han aldrig sett några såna spela hockey. Hockey är en kampsport och jag vill se spelare som brinner där ute på isen! Nu hoppas jag verkligen dom kan bevisa motsatsen men men...



Så mitt recept är en bra mix av hemvävt, spets, gärna nåt transatlantiskt guldkorn (som nästan alla klubbar utom malmö verkar kunna pricka in) och framför allt spelare som ger allt i varje byte.



Sen håller jag helt med om att sportchefen ska vara sportchef och behöver inte stå i båset.







2011-11-17 @ 23:11:36
Postat av: Kramsnitch

För att den här säsongen inte ska gå åt helvete krävs mer eller mindre ett mirakel.

Till nästa säsong som Malmö då troligtvis spenderar i Allsvenskan vill jag för en gångs skull se laget byggas bakifrån. Skicka båda målvakterna och alla backar utom Josefsson och Heed. Ett steg i rätt riktning.

2011-11-18 @ 12:42:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0