SSK-kämpen ska lyfta i nytt äventyr

Fokus på forwardssidan. Det finns få spelare som i modern tid förknippats så mycket med Södertälje Sportklubb som Robert Carlsson. 33-åringen har utöver en kort sväng i Nyköping representerat SSK hela vägen under karriären. Till hösten har kämpen valt att testa någonting nytt. Utmaningen att hjälpa Malmö Redhawks uppåt. Om Lukas Ericsson har chans att bli den stora överraskningen under säsongen, lägger jag min peng på Robert Carlsson som det mest underskattade nyförvärvet av de med god rutin.

Att just Carlsson skulle dyka upp i Malmö Redhawks under sin karriär hade förvånat mig enormt för ett par år sedan. Trots SSK-invasionen, nåja, under våren anade jag inte heller då att det skulle vara aktuellt. För Robert är verkligen "Mr. SSK". Därför ska det bli extra intressant att se hur ytterforwarden och centern kommer prestera en bra bit ifrån mammas gata. Jag tror egentligen inte att Malmöfansen kommer behöva oroa sig särskilt mycket över vad Carlsson kommer stå för på sydliga breddgrader. Den rutinerade anfallaren lever nämligen på utmärkt inställning, vilja och fysiskt spel.

Omställningen till att spela för Malmö tror jag kommer bli ganska smärtfri. Just därför att miljön på sina sätt är välbekant. Allt från Stefan Nyman som sportchef till trollgubben Linus Klasen ute på isen. Det finns en kärna som han vet att han kommer trivas med.
Att Robert lyckas och just fylls med inspiration kring utmaningen är rätt väsentligt för hela lagets framgång. Anledningen är enkel. Kämpen är nämligen en inspiratör till övriga spelare och framförallt kan han sätta tonen för de yngre spelarna. Hårt jobb. Varje dag. För lagets bästa.

Att Leif Strömberg och Ulf Taavola har ett gott öga till Carlsson är inte särskilt konstigt. Hans användningsområden är blygsamt sagt breda. Troligen tänkt som ytterforward i ett första läge, men kan likväl gå in som center och lite städgumma om det skulle behövas. Samtidigt som han kan producera och leverera i en förstaline på allsvensk nivå kan han ingå i en hårt arbetande checkingline. För övrigt en av flera spelare med just den egenskapen i årets lag.

Robert Carlsson

Född: 1977-09-29
Längd: 177 cm
Vikt: 83 kg
Fattning: Vänster
Tidigare klubbar: Södertälje, Nyköping.

Prestationsmall: En spelare som kan producera riktigt bra i en ledande roll. Dock tror jag att Carlsson kommer få se sig prestera i olika roller under säsongens gång. Vissa kvällar Linus Klasens samvete, andra kvällar en "pappa" till tvillingarna Westerholm. 35-40 poäng är klart godkänt. Jag har svårt att tro att han skulle tangera sin 50-poängsskörd från 2006/2007. Sen är det minst lika viktigt med arbetsprestationen när det kommer till "Robban". Inte minst hur delaktig han är i den fysiska biten.

/Olsson

Kommentarer
Postat av: M o D

Gott att du är tillbaka i gammal god form Olsson! Bra skrivet!

2011-07-12 @ 13:19:12
Postat av: Olsson

Tackar!

Känns som jag har vaknat upp ur min hockeykoma nu. Lite grann i alla fall :)..Men det är snart augusti i alla fall. Ett klart steg mot hockeysäsongen.

2011-07-12 @ 20:10:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0