Fem potentiella floppar

Med femton nyförvärv på spelarsidan för Malmö Redhawks finns alltid risk för att en eller ett par spelare inte inträffar förväntningarna. Satt en stund och funderade och fick fram en lista på spelarna som jag tror innehar störst flopprisk bland Stefan Nymans nya ansikten.

1. Miroslav Lazo
En obeprövad spelare på svensk rink. Har alltid presterat överlägset bäst hemma i Slovakien. Hade en något rörig säsong, den som gick. Lazo skulle lite ironiskt nog lika väl kunnat toppa flipp-listan också, för visst kan han bli succé. Jag är dock klart mest skeptisk från start till slovakens inträde av samtliga nyförvärv. Alla utvisningar? Passar stilen i Sverige?

2. Tero Konttinen
Har ett fint tempo i kroppen och gillar att slå förstapassen. I Oskarshamn funkade det bra kanske framförallt tack vare den istid han fick. Förtroendet var stort såväl i 5-5 som i powerplay. Kommer den istiden finnas i Malmö? J.D. Forrest går definitivt före. Tim Heed är en av Sveriges bästa i powerplay-grenen om vi frågar Leif Strömberg. Sen har vi Strömberg-favoriten Daniel Josefsson. Därutöver kan Robin Weihager ta en plats eller exempelvis Morten Green i en backposition. Konttinens risk är att han blir utfyllnad och det undrar jag hur han skulle tackla.

3. Tomas Kollar
En Stefan Nyman-/Leif Strömberg-favorit så här högt upp som en floppvariant? Ja, jag anar faktiskt det. Tomas Kollar är på allsvensk nivå en riktigt skön powerforward med god poängpotential. Skadeproblemen från förra säsongen oroar dock och det kommer krävas en helt frisk Kollar för att Malmö Redhawks ska få ut max. Att han passar in i spelstilen är jag däremot inte alls orolig för, såklart.

4. Hannu Toivonen
Jag vet inte om jag ska skylla Hannu Toivonens utnämning till fyra på flopplistan på exempelvis Jani Hurme. Det finns en klar risk att ta in en hemvändande målvakt med tidigare skadebekymmer. Nu ska givetvis Toivonen och Hurme ses som två helt olika målvakter, men talar vi om själva känslan så finns den där på något sätt. Från en karriär i NHL/AHL och finska högstaligan ner till Allsvenskan. Blir det en för stor omställningsfråga när det kommer till områden som inspiration och motivation?

5. Jesper Mattsson
Ett litet varningens finger måste ändå höjas för Jesper Mattsson. Jag tror ändå i utgångsfas att Malmö kommer få ut mer utav "Jeppe" den här gången men han var trots allt en besvikelse förra säsongen. Allt talar dock för att förutsättningarna nu passar Malmösonen utmärkt. Det är väl lite inställningsfråga och anpassningsförmåga jag varnar för här.

En väldigt kontroversiell och subjektiv lista. Hur ser ni läsare på det själva?

/Olsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0