Ett sätt att pressa hyran?

Ni har säkert inte missat Expressens artikel om att Hugo Stenbeck hotar att flytta Malmö Redhawks hemmamatcher till Malmö Isstadion. Jag kan inte tänka mig att han kommer att göra verklighet av detta "hot", särskilt inte som den säsongskortsförsäljning som pågår för fulla munnar gäller för just Malmö Arena.

Ur ett rent affärsmässigt syfte förstår jag Stenbecks tankar och det faktum att han var och spanade in Malmö Isstadion under gårdagen. Den hyra som klubben betalar till Percy Nilsson och hans bolag är hög. Förvisso fick man en form av rabatt när Percy klev in med två miljoner kronor till spelarbudgeten, men jag kan tänka mig att Stenbeck och hans följeslagare fortfarande tycker att hyran är rent åt helvete.

Jag har inte den blekaste aning om vad klubben egentligen betalar för att få hålla till i arenan, men däremot vet jag att arenabolaget lägger beslag på all den kringförsäljning som sker under Malmös hemmamatcher. Klubben får alltså ingen del av kakan när det gäller exempelvis korv, läsk, öl och annat snacks.

Malmö Redhawks förhandlingsläge har troligtvis aldrig varit så bra tidigare som det är nu när Hugo Stenbeck finns med i bilden. Han har ett gäng advokater i ryggen som säkerligen kan peka på både det ena och det andra.

Vi får helt enkelt vänta och se var detta slutar. Jag tror inte det blir på Isstadion.

/Winnberg


Kommentarer
Postat av: svennis

Jag har hört att hyran från den gångna säsongen låg på 9 miljonoer kronor. Tror det var siffror som Kent Jönsson hade grävt fram.

2011-07-06 @ 12:38:17
Postat av: Winnberg

Har också för mig att jag läst den summan någonstans, men vågar dock inte svära på det. Men om vi räknar på den och sedan räknar bort Nilssons tillskott på 2 millar så ligger alltså hyran på 7 miljoner. Denna är galet hög med tanke på att klubben inte får en spänn av det som säljs i kiosker och dylikt under matcherna. 7 miljoner är väl mer än vad flera konkurrenter har i total budget.

2011-07-06 @ 14:23:24
URL: http://redline.webblogg.se/
Postat av: Kula

Nu har denna "nyhet" även nått Dagens Industri. Tror detta är en ren kvällstidningsanka, hur skall man få in allt folk i gamla isstadion? Hur hänger detta ihop med övrig satsning? MIF skall väl framåt, inte bakåt! Nej det kommer att bli arenan!

2011-07-06 @ 20:09:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0