En snabb poängkalkyl

Långa dagar på jobb både för mig och min kollega i dag. Men ett litet inlägg ska jag åtminstone kunna åstadkomma.

 

I fjol var Malmö Redhawks direkt svaga mot de lite sämre lagen i serien. Såväl Troja-Ljungby som Borås tilläts lämna Malmö Arena med segrar och på bortaplan tog Malmö fjuttiga åtta poäng mot de fyra bottenlagen Tingsryd, Troja, Sundsvall och Borås. Således missades mängder av poäng mot lag som man faktiskt bör besegra.

 

Går ett lag rent mot de fyra sämsta lagen i serien så innebär det 48 inspelade poäng – fyrtioåtta! Det är halvvägs till Kvalserien.

 

En annan viktig nyckel till en framskjuten placering i tabellen är hemmaspelet. I fjol inbringades 55 poäng på 26 matcher i Malmö Arena, något som ändå får ses som godkänt, men som trots allt kan bli mycket bättre.

 

Nu vinner förvisso inga lag samtliga hemmamatcher, men om vi tar en utgångspunkt i att det handlar om att besegra de fyra bottenlagen i samtliga möten samt att vinna sina hemmamatcher mot övriga motståndare så är vi uppe i 102 poäng (54 poäng på hemmamatcherna).

 

Observera nu att detta endast är en kalkyl, men med ett riktigt vasst hemmaspel kan laget nå ruskigt långt. Och jag hoppas innerligt att Malmö Arena kan bli en riktig borg under den kommande säsongen. Och att vi fans verkligen sluter upp bakom vårt lag.

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0