Tillbaka i "Redhawksbubblan"

Jag har valt att lägga Malmö Redhawks åt sidan sen Mora-matchen och utnyttjat matchledigheten till att ägna mina krafter åt lite annat. Det börjar dock närma sig matchdags igen och klubben är på något sätt alltid i ropet. Senast i ett inslag i Sportspegeln i söndags. Ett ganska så givande reportage. Dock en aning övervinklat, inte minst då jag uppfattar det som att även alla juniorspelare som varit uppe och vänt räknas som spelare in/ut i reportaget. Det är ju trots allt många elitklubbar i dag som använder sig av väldigt många spelare över säsongens långa gång.

Det mest intressanta i reportaget var ordförande Mikael Nilssons kommentarer. Visst, jag anar att Nilsson måste hålla god min utåt, men det lönar sig aldrig att ljuga om situationen helt på det viset. Det är faktiskt snudd på respektlöst mot fans och sponsorer. Att tala om en "grund man försöker sätta nu", "tidigare försökt köpa det på kortare sikt" och "bygger en värdegrund" gör mig nästan förbannad. Ser vi inte alla hur det ser ut på isen? Det finns väl ingen värdegrund, ingenting av det Stefan Nyman har gjort och gör har med det att göra och det finns ingen långsiktighet heller. Varför behövdes det sparkas tränare i höstas i sådana fall? Varför värvas det etablerade, mätta spelare som inte hör framtiden till? Varför släpps det inte fram en enda juniorspelare längre, trots att exempelvis Nikolai Meyer och André Burakovsky är två riktigt intressanta framtidsspelare?

Om Mikael Nilssons syn delas i klubbledningen i stort och internt av honom själv, DÅ är Malmö Redhawks illa ute. Mer illa ute än vad jag någonsin kunnat ana. Nåväl, det känns lite uppgivet men i slutändan måste spelarna där ute göra sitt bästa varje dag och försöka reparera skadan så väl det bara går. Det är fyra poäng upp till en "förkvalserieplats" nu, så att vinna mot Bofors på onsdag kväll blir ett måste. Den stora frågan är om Malmö mentalt har orkat ladda om efter ännu ett tapp i slutet av en match. Mot Mora hade man ju trots allt en 2-4-ledning.

Vad tror ni, kan Malmö fixa tre pinnar mot Bofors, något laget inte klarat av sen hemmapremiären i höstas?

/Olsson

Kommentarer
Postat av: Alexander

Skulle inte tro att det blir vinst ikväll, jag har slutat hoppas nu. Likväl förbannat kommer man att sitta med everysport-referatet på mobilen ikväll och må dåligt...

2012-01-25 @ 13:34:16
URL: http://akarlsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0