Mitt OS-lag: Målvakterna

Ganska händelsefattigt vad gäller Malmö Redhawks - om vi bortser från Stenbeck, något jag kanske kommer att beröra under kvällen. Men nu fokuserar jag lite på något helt annat, något som ligger två år framåt i tiden. Jag pratar om OS i ryska Sochi 2014. Lång tid dit, javisst. Men varför inte göra ett nedslag redan nu och se vilka spelare som kan tänkas vara tillgängliga för spel i Tre Kronor – under förutsättning att NHL inte sätter stopp för de spelare som återfinns där borta.

 

För att inte trötta ut er fullständigt med långa inlägg delar jag upp min trupp i tre dela; målvakter, backar och forwards. Här har ni min målvaktssida:

 

1 Jhonas Enroth

Kommentar: Den Södertäljefostrade målvakten, med Malmö Redhawks som favoritlag, har den här säsongen tagit ett stort kliv. Han utmanar en av världens främsta burväktare, Ryan Miller, om förstaspaden i Buffalo Sabres och jag ser ingenting som tyder på att han inte skulle fortsätta utvecklas. Kurvan pekar helt enkelt spikrakt uppåt. Här ser jag honom som given tvåa.

 

25 Jacob Markström

Kommentar: Talangen har ännu inte slagit igenom i NHL. Potentialen finns där dock i allra högsta grad och Markström har två år på sig att visa att han är en målvakt för världens främsta hockeyliga. Tar han de kliv som krävs kniper han positionen som tredjekeeper i mitt OS-lag. Jag ska emellertid omgående erkänna att jag hade valt Jonas Gustafsson om det hade varit OS om en månad.

 

30 Henrik Lundqvist

Kommentar: Den givne ettan. ”Kung Henrik” är en av världens absolut bästa. Jag vill påstå att han mer eller mindre ensam har fört upp New York Rangers i toppen av hela NHL och fortsätter han på den inslagna vägen är han en given kandidat till Hart Memorial Trophy, priset till ligans mest värdefulla spelare, efter säsongen. Förvisso kan mycket hända på två år, men det skall väldigt mycket till om någon skall komma att ha en chans att utmana om förstaspaden.

 

Vad anser ni läsare om mitt val? Ser ni hellre några andra spelare som sista utpost?

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0