Borås blir ingen lätt match

Det börjar närma sig. Sista veckan av grundserien i Allsvenskan. Tycker säsongen har gått ganska fort förbi, åtminstone på slutet. För Malmö väntar som bekant närmast Borås borta. BHC har faktiskt fortfarande en minimal chans att undvika negativt kvalspel, men det är nio poäng upp till tolvan Tingsryd med tre matcher kvar att spela. Det ska således mycket till. Borås har först nu i februari månad lyckats plocka två segrar på raken för första gången under säsongen. Att det plötsligt skulle bli tal om fem raka vinster förefaller otroligt. Lägg därtill att Tingsryd inte skall lyckas ta en enda poäng under avslutningen.

Dock ska vi ha klart för oss att det knappast kommer att räcka att ställa in skridskorna mot BHC för Malmös del. I början av månaden tog Borås två raka segrar, följt av tre raka förluster och nu två fullpoängare i följd igen. För ett jumbolag är det ändå ett steg framåt. Att slå Troja/Ljungby borta, som man gjorde senast, är dessutom respekt. Jonatan Bjurö höll faktiskt nollan där.

Malmö har revansch att utkräva på Per Ljusterängs gäng efter senaste matchen i Malmö Arena. Den 14 januari vann Borås med 4-5 i en match som var allt annat än välspelad. Jag skulle nog påstå att det var en av de mest förnedrande förlusterna på hela säsongen. Just hur det såg ut spel- och inlevelsemässigt. Malmöpubliken buade ut sitt lag rätt hårt efter slutsignalen. Jag har för mig att den kanske stora vändpunkten i den bataljen blev när Jean-Luc Grand-Pierre gjorde bort sig och retade upp hela BHC-båset. Därefter var gästerna taggade till tusen och skaffade sig också en tvåmålsledning omgående.

Tabellmässigt är det faktiskt rätt jämnt efter att omgång 49 blivit fullbordad. Redhawks behöver definitivt ta en trea i Borås för att inte göra kampen om "förkvalserieplatserna" onödigt spännande. En hemmamatch mot Mora, som också slåss för fortsatt spel efter grundserien, har aldrig en given utgång. Jag hoppas på att finlirare som Linus Klasen och Dragan Umicevic kan kliva fram med sin spelskicklighet men tror ändå att det kan vara tal om grovjobbarnas afton igen, som mot Södertälje senast.

Vad tror ni besökare om måndagens match? Tar Malmö ett jättekliv mot "förkvalserien"?

/Olsson

Kommentarer
Postat av: Anonym

2012-02-26 @ 16:18:40
Postat av: Hagbard

Hårt jobb i 3 X 20 min samt ödmjukhet så är jag säker på att det går vägen!

2012-02-26 @ 21:54:10
Postat av: mff

Efter en sådan urladdning mot södertälje i fredags så gäller det att hitta fokus igen. Spelar man så som i fredags så tar malmö lätt tre poäng!

Tippar 1-4

2012-02-26 @ 22:18:12
Postat av: B-sson

Känner en viss oro. Borås kan va luriga. Men jobbar alla – och 100% fokus tror jag på en knapp seger. Frågan är när det är dags för Toivonen igen? Jag hade väntat till Almtuna. Oavsett resultat. Vid vinster i veckan så är det ändå dags att låta Sjögren vila för att vara fräsch till förkvalet. Och om det blir onödigt spännande och tajt och vi har tappat poäng tidigare i veckan så är det ett bra läge att byta målvakt i det läget.

2012-02-27 @ 12:14:18
Postat av: Johan

Jag har en skitdålig känsla inför matchen. Lite samma som mot Leksand. Känns som att en reaktion kan komma efter den senaste tidens bra matcher. Med tanke på att MIF denna säsong är helt upp och ner i sin form. Hoppas givetvis att jag har fel.

2012-02-27 @ 13:12:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0