Winnberg tippar Elitserien - plats 8: Växjö

Elitserienykomlingen Växjö Lakers ser väldigt spännande ut i mina ögon. Jag håller inte direkt laget nära mitt eget hjärta, men kan knappast blunda för det faktum att såväl målvakts- som forwardsbesättningen håller hög Elitserieklass. Det stora frågetecknet rör helt klart backsidan, där jag tycker att nivån ligger på medelmåttig allsvensk klass. Växjö är dessutom det enda Elitserielag jag sett på plats under årets försäsong och jag imponerades direkt av ett par spelare.

 

Nyförvärv

Martin Gerber (målvakt), Ilkka Heikkinen (back), Per Hållberg (back), Mitja Robar (back), Dennis Rasmussen (forward), Mikael Eriksson (forward), Tomi Kallio (forward), Jan Urbas (forward), Liam Reddox (forward) och Mike Iggulden (forward).

 

Förluster

Christoffer Bengtsberg (målvakt), Karol Krizan (målvakt), Nicklas Rahm (back), Joakim Larsson (back), David Lundbohm (forward), Joakim Hillding (forward), David Laudius (forward), Dustin Johner (forward) och Christian Magnusson (forward).

 

Stjärnan

Tomi Kallio

Med nio Elitseriesäsonger, inkluderat två SM-guld, flertalet VM-turneringar och övriga landskamper med de finska lejonen samt en treårig sejour i NHL kommer Tomi Kallio att bidra med ovärderlig rutin till Växjö. Lägg därtill att han fortfarande är en mycket skicklig ishockeyspelare och vi finner en av spelarna laget kommer att byggas kring.

 

Doldisen

Erik Josefsson

Den assisterande lagkaptenen är redan en stor favorit bland fansen. Han är en spelare som sätter en stor ära i att göra det hårda jobbet i det tysta. Tillsammans med Johan Markusson är han en viktig kugge när det handlar om att mala ner motståndaren. Jag tror att Erik kommer att vara lika framgångsrik med detta även på Elitserienivå.

 

Kanonen

Liam Reddox

I den kanadensiske snabbskrinnaren får Växjö en spelare med få övermän i Elitserien vad gäller just fart. Reddox imponerade stort på mig i den match jag såg Växjö göra och jag tror att han kommer att göra succé i svensk hockey. Kan mycket väl återfinnas i toppen av seriens poängliga när vi summerar säsongen i april.

 

Kalkonen

Björn Karlsson

Den reslige backen fick enorma lovord under Kvalserien. Jag har svårt att se varför. I mina ögon är Karlsson en oerhört begränsad ishockeyspelare och jag tycker nästan att jag är orättvis som tar med honom som kalkon. Jag räknar redan på förhand med att han kommer att få stora problem i den högsta serien. Karlsson får här representera det faktum att jag tror hela backbesättningen kommer att få det tufft.

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8. Växjö Lakers HC

9. MODO Hockey

10. Brynäs IF

11. AIK IF

12. Timrå IK

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0