Rättvis Frölunda-seger i premiären

Då fick vi se ett smakprov av Elitserien anno 2011/2012. Frölunda besegrade Växjö med 2-0. Rättvist, definitivt. Lakers spelade ungefär som jag förväntade mig efter att ha sett laget i Malmö för nån vecka sedan. Det jag saknar i Växjös spel är de högkvalitativa målchanserna. De måste bli fler framöver för att ha chans att avgöra matcherna.

Två riktigt bra målvakter fick vi se. Frederik Andersen fick hålla nollan i sin elitseriedebut och såg väldigt tät ut. Martin Gerber storspelade också, med 36 räddningar kan man inte begära särskilt mycket mer.

Frölundas powerplay fixade ett mål genom Christian Bäckman men jag skulle ändå vilja säga att där finns en del att jobba på. Framförallt pucktempot måste upp. Dock får jag säga att Fredrik Eriksson, Malmös före detta lagkapten, ser ut att kunna bli väldigt användbar även på elitserienivå i offensiva situationer. En del fina framspelningar som var värda ett bättre öde bjöd han på i premiären.

För övrigt vill jag lyfta fram att Swehockey har blivit snäppet vassare med statistik till i år. Nu kan vi hockeynördar ta fram statistik i PDF-filer med exempelvis tekningsprocent och skottstatistik för varje enskild spelare i matcherna. Även se vilka spelare som varit inne på respektive mål.

/Olsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0