Olsson tippar Elitserien

Min bloggkollega Winnberg tippar Elitserien mer utförligt, jag nöjer mig med att göra en sammanställning och snabb genomgång av lagen i högsta serien. Elitserien känns som en mindre förutsägbar liga än på länge, många lag har chans att avancera i hierarkin. Så här sätter jag ihop det inför säsongen: 

1. Luleå
För mig det mest kompletta laget. Backsidan är ruskigt imponerande. Offensivt finns där ett stort urval och även om inte exempelvis Troja-värvningarna Mattias Persson och Sami Sandell skulle slå väl ut så finns där stor kapacitet. Jonas Rönnqvist har stor chans att vinna SM-guld i år, men det förutsätter att Johan Gustafsson eller David Rautio kliver fram som matchvinnare. 

2. Djurgården
Har som alltid en intressant mix. Gustaf Wesslau är tillbaka i mål vilket kommer skänka stabilitet till ett annars ganska så offensivt orienterat backspel. Daniel Tjärnqvist, Josef Boumedienne, Andreas Holmqvist och Kyle Klubertanz inger respekt där. Hardy Nilsson har ett lag som mycket väl kan konkurrera om SM-guldet nästa vår.

3. Skellefteå
För mig ser Skellefteå alltjämt ut som ett topplag. Det är inte lätt att bli av med David Rundblad, Adam Larsson, Tim Erixon, Joakim Lindström men sett till hur övriga Elitserien ser ut har Anders Forsberg ett starkt lag att tillgå. Framförallt forwardssidan är riktigt stark. När SAIK:s nya lag väl har satt sig kommer man lyckas avancera i tabellen.

4. Färjestad
Regerande mästarna har tappat ett par skickliga forwards i Dick Axelsson, Pelle Prestberg och Mattias Sjögren. Backsidan har blivit en Jonas Junland fattigare. I övrigt ändå ett rätt så komplett mästarlag vars enda stora värvning är Fredrik Sjöström, som jag dock tror starkt på. Har på känn att Färjestad säkerligen kan förstärka under resans gång och man kommer definitivt vara med i SM-guldstriden nästa vår.

5. Linköping
LHC kommer till spel med ett hyfsat rutinerat lag. Ska bli intressant att se hur 38-åringarna Johan Åkerman, Magnus Johansson och Niclas Hävelid står sig på backsidan. Troligtvis väldigt bra med tanke på att åtminstone de två förstnämnda lever på sin spelskicklighet. Pär Arlbrandt är en vass värvning och kan man få Carl Söderberg att blomstra finns där intressant potential.

6. HV 71
Ett svårbedömt lag. Börjar tvingas in i en generationsväxling och som det verkar en besparingsperiod också. Förlusterna som Juuso Hietanen, Pasi Puistola, Teemu Laine, Martin Thörnberg och André Petersson är inte direkt ersatta. Mer tveksam backsida där jag undrar var Mats Trygg står idag och om Mattias Karlsson kan kliva fram på det sätt som krävs.

7. AIK
Det är många bud om hur det ska gå för AIK i år. Efter förra säsongens succé med semifinalspel som nykomling står det klart att konkurrenterna är varnade och nu vet vad som krävs mot AIK. Viktor Fasth kommer betyda minst lika mycket även denna säsong. Linus Videll är en intressant förstärkning och kan bli viktig i processen att etablera sig på högsta nivå. Annars hyser jag stor respekt för Roger Melin som tränare. AIK är i Elitserien för att stanna.

8. Frölunda 
Förändringarnas vind har blåst på västkusten och Frölunda kommer som ett klart förändrat lag från tidigare år. Jag tror emellertid att Kent Johansson kommer få ett nytt tufft år framför sig. Slutspelsplatsen kommer man kunna knipa precis i de sista omgångarna, tippar jag. Av alla nyförvärv tror jag Magnus Kahnberg blir väldigt värdefull, han bör kunna få igång målproduktionen på nytt. Den som kommer göra störst skillnad är däremot Fredrik Pettersson. Underbart för hela Elitserien att ha ett sådant energiknippe tillbaka.

9. Brynäs
Jag hade svårt att bestämma mig för årets Brynäs. Det ser ju väldigt bra och intressant ut på sina håll, inte minst på forwardssidan, men där saknas något. Helheten är inte där. Backsidan skrämmer verkligen inte slag på konkurrenterna och målvaktssidan får ses som något av ett frågetecken tills Johan Holmqvist har visat att han fortfarande har "det".

10. Växjö  
Många experter tror rätt så starkt på Växjö. Jag vill ändå hålla mig lite försiktig här. Lakers har ett skönt lag på många sätt och vis och forwardssidan är klart meriterad/erfaren. Däremot är det lite ojämnt på backsidan. Jag har på känn att Växjö kommer överraska inledningsvis och man kommer ha goda chanser att störa även topplag i serien. Främst på hemmaplan. I långa loppet får Janne Karlssons mannar vara nöjda över att klara sig undan kvalspel.

11. MODO
Markus Näslund bygger om i Örnsköldsvik och jag tror att man på längre sikt är på rätt väg igen. Dock är orosmolnen inte utraderade än och MODO kommer få en tuff säsong på nytt. Mikael Tellqvist kan vara målvakten som skänker den stabilitet som laget så väl behöver, men backsidan är ett rejält frågetecken. Dick Axelsson och Rob Schremp ska bli underhållande att se men forwardssidan sätter heller inte skräck sett till konkurrenterna.

12. Timrå
"Bogeyteamet" för så många och så även för mig är Timrå IK. TIK har överraskat i Elitserien förut, inte minst när man på pappret haft en svag uppsättning. Klubben är dock inne i en allt svagare trend och med risk för att bli tjatig så är även här backsidan det jag hänger upp mig på allra mest. Det luktar kvalserie lång väg. På forwardssidan behövs ett par nytändningar för att laget ska kunna överraska. Och sen måste även antingen Stefan Ridderwall eller Joakim Lundström nå maximal utveckling.

/Olsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0