Lite tankar dagen efter bortaförlusten

Med lite perspektiv på gårdagsmatchen så är det solklart var Malmö Redhawks förlorade drabbningen i Behrn Arena. Att kliva ut och spela smågulligt i egen zon håller inte. Stefan Lassen är den största syndaren, när han hade en uppsjö av tid innan Jonas Karlsson helt enkelt bara snor pucken från honom bakom Malmös mål vid 2-0-målet.

 

I Malmö finns många backar som vill vara konstruktiva i sitt spel. Men jag finner ingen anledning att hela tiden söka medspelares klubblad i egen zon. Det är okej att slå sarg ut – inte minst på borta is där det gäller att minimera misstagen och inte bjuda på något. I går bjöds Örebro på alldeles för mycket, samtidigt som deras spel i numerärt överläge  var äckligt starkt.

 

I den inledande perioden anser jag att det är Malmö som för spelet. Inte minst efter Örebros 3-0-mål. Malmö skapade många bra lägen för att få in fler än de två mål som till slut kom och det kändes lovande inför den andra akten, med de psykologiska mål som Linus Klasen prickade in bara fyra sekunder från pausvilan. Men i andra var man aldrig riktigt nära att få matchen till likaläge. Istället rann Örebro iväg.

 

På tal om Klasen så har jag inte undgått att notera att Andreas Johansson sågade honom med fotknölarna, att Klasen helt saknar inställning. Här tycker jag att ”experten” är helt ute och cyklar. Jag anser att det är just lagkaptenen som försöker driva detta framåt, som tar ansvar för att något ska ske och som faktiskt även jobbar ganska hårt. Det gäller såväl för gårdagsmatchen som i förra fredagens förlust mot Troja.

 

Spelare som däremot var helt under isen i går, på forwardssidan, var Jesper Mattsson och – inte minst – Ivan Ciernik. Jag tror det är livsviktigt att få igång den store slovaken inom en väldigt snar framtid. Och kommer han igång på allvar kommer han att vara en enorm tillgång. Men just nu händer det dessvärre lite för lite från hans sida.

 

/Winnberg


Kommentarer
Postat av: Gösse

Håller med dig till 100%. Bra analys av matchen.

Vi förlorar för att vi begår fler misstag i egen zon än Örebro.

Vi kriteserar Larsen mycket men jag tycker han är bra när motståndarna tar skott från blå han jobbar bra med klubban så att dom inte får returer. Sen när han har pucken i egen zon vill man blunda.

Men jag tror att dessa fel går att rätta till med enklare spel i egen zon och inte vara rädda att spela sarg ut. Ialla fall på borta is.

2011-10-15 @ 15:57:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0