Jobbigt läge för "Mackan"

Jag väljer att inte yttra mig kring Malmös värvning av Jean-Luc Grand-Pierre utan fokuserar istället på lite annat som skett under dagen.

 

# # #

 

I kvällens HockeyAllsvenska toppmöte plockade Örebro hem samtliga tre poäng mot Rögle. Ängelholmarna kom till Nerike med ett rejält decimerat manskap. Jag tycker faktiskt lite synd om RBK. Att tvingas ställa upp utan Ted Brithen, Christoffer Liljewall, Simon Olsson, Jacob Johansson och Alexander Bergström är långt ifrån enkelt. Att det lag man sedan formera ändå går ut och för matchen under de inledande tjugo minuterna är imponerande. Dock gav det inget resultat i form av mål.

 

Det var istället hemmalaget som hittade rätt och det var till viss del Rögle som bjöd bort två av målen. Såväl 1-0 som 3-1 kom alldeles för enkelt. Jag hoppas innerligt att Bandyklubben studsar tillbaka och kommer att återfinnas i toppskiktet när serien närmar sig sitt slut. Jag vill ha Rögle till Kvalserien – ja, rent av till Elitserien. Under förutsättning att båda Skånelagen tar klivet upp.

 

# # #

 

Samtidigt som jag spanade in den nyss nämnda matchen höll jag så smått koll på Elitserien. Markus Svensson såg ut att få lite upprättelse efter sin debut i högsta serien, då hans AIK ledde stort mot HV 71 i upptakten av den tredje perioden. Men oj så fel jag fick. ”Mackan”, som inför matchen hade väldigt otacksamma 9,00 i mål insläppta per match, tvingades kapitulera hela fem gånger inom loppet av några minuter. Till råga på allt så vann dessutom HV 71 den efterföljande straffläggningen.

 

Markus statistik efter sina två första Elitseriematcher är faktiskt rena katastrofen. Noll vinster, 77,55 i räddningsprocent, 7,76 insläppta mål per match – och bara ett insläppt mål färre än Viktor Fasth, som vaktat kassen i åtta matcher. Men det är bara att gnugga på.

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0