En afton i hockeyns tecken

Inte helt oväntat avrundades onsdagen med en afton full med hockey. Tankar fanns på att resa till Vida Arena i Växjö för att såväl spana in nybygget som J20:s bortamötet med Lakers. Men så blev inte fallet. Istället blev det hockey här hemma.

 

Leksand bjöd på hockeyunderhållning när man gjorde 4-0 på SSK på bara 12 minuter och till slut vann med solklara 7-2. Kul att målskyttet lossnade för masarna, som inför matchen bara mäktat med 16 mål på de 8 inledande omgångarna. Ett facit som givetvis inte är tillräckligt bra för ett lag med Kvalserieambitioner.

 

I kväll var det främst Johan Ryno som tog tag i det hela. Jag har varit ganska förtjust i den forne supertalangen sedan säsongen 2009/2010, då jag tyckte att han var ett av AIK:s absolut största hot – åtminstone i matcherna mot Malmö – och jag blev något förvånad att han inte fick möjlighet att testa vingarna med klubben i Elitserien. Men han är kanske fortfarande något för ojämn i sitt spel. I kväll spelade på topp.

 

Jens Bergenström imponerade också på mig. Kanske är Borlängesonen på väg mot fornstora dar efter skadefrånvaron. ”Jensa” är en profil i serien som dessutom är oerhört vass, inte bara med klubban, utan även med en penna i hand.

 

# # #

 

Så åkte Västerås till slut på sin första förlust. Något oväntat kom den på hemmabana. Bofors blev laget som knyckte tre pinnar i Rocklunda – och värmlänningarna ligger på en alldeles ypperlig tredjeplats i tabellen. Vem hade trott det inför säsongen – eller efter 0-5-nederlag i Malmö Arena i den andra omgången. Inte jag i alla fall. Men jag gläds med Sam Hallam, som jag tycker är en av HockeyAllsvenskans största profiler.

 

# # #

 

Rögle fixade tre oerhört viktiga poäng mot deras bogeyteam, Borås. Ändå starkt att få med sig en seger i en bortamatch som man ”ska” vinna. Inte minst med tanke på att skadefrånvaron på ledande forwards fortfarande är galet hög. Trots att mina sympatier finns i de södra delarna av Skåne så hoppas jag att ängelholmarna kommer att finnas med i toppen av serien. Drömmen vore att både Malmö Redhawks och Bandyklubben tar klivet upp i Elitserien i vår.

 

# # #

 

Trojanerna har lagt i en hög växel. I dag knep smålänningarna fjärde raka segern. Och det var inte vilken seger som helst. Borta mot Örebro vann man med hela 6-2, ett resultat som imponerar stort på mig. Och tyvärr tror jag att detta resultat kommer innebära att Malmö får det riktigt hett om öronen när man på fredag skrinnar in på isen i Behrn Arena. Örebro lär inte vara det minsta intresserade av två raka nederlag på hemmabanan.

 

# # #

 

I övrigt bröt Tingsryd förlustsviten och fixade första trepoängaren via 3-1 hemma mot Almtuna, som därmed dalar något i tabellen. Tingsryd lämnar däremot över sistaplatsen i serien, en position som Sundsvall tar över. Norrlänningarna står kvar på två fjuttiga poäng efter kvällens planenliga förlust borta mot Mora.

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0