Bortamatch inget hinder

Säsongen har som sagt inletts på i princip bästa tänkbara sätt. Mycket tack vare, eller nästan enbart tack vare, ett riktigt bra bortaspel. Malmö må ha haft lite flyt, studsar med sig och sådär men att besegra Mora, Rögle respektive Leksand i deras borg handlar inte om tillfälligheter. Ett hårt jobb i grunden har gjorts, pondusen är riktigt skön och därtill ett väldigt starkt målvaktsspel. Leif Strömberg måste vara riktigt nöjd med att hans hockey fortsatt fungerar utmärkt på bortais, precis som det gjorde i Leksand 2009/2010 samt i Södertälje ett par säsonger tidigare i Allsvenskan.

Att spela bortamatch känns inte längre som något hinder eller ett problem. Tänk att vi nu har fyra trepoängare på lika många försök. Förra säsongen fixade Robert Olsson ihop sex(!) trepoängare på hela säsongen. Vilken förvandling. Att vi spelar den hockey vi gör nu under Strömberg är lagmässigt väldigt effektivt. Däremot har, åtminstone än så länge, ett par individualister försvunnit lite grann. Jag tänker på Ivan Ciernik som bara står på 1+1 i poängskörd, Robin Alvarez med två assist, Lukas Ericsson och Tomas Kollar med också "bara" två pinnar vardera. Det hade givetvis varit skönt med en ketchupeffekt på ett par forwards men jag undrar allt om vi inte kommer få lägga om kalkylerna på sikt. Det är inte säkert att exempelvis Ciernik kommer få utrymme nog att ösa in poäng. Mot Leksand var han exempelvis en hårdjobbare till slut. Ett sätt att rätta sig in i leden månne?

Det är väldigt tidigt på säsongen alltjämt. Det ska vi komma ihåg. Men det finns fyra lag som inlett serien lite sådär sett till förväntningar inför starten. Tänker på Södertälje (7), Leksand (8), Mora (9) och Rögle (10). Det räcker självklart med en vinstrad på tre-fyra matcher för att ändra på saker och ting, men det känns som att någon utav nämnda lag inte kommer att hänga med som förväntat. Ser vi till SSK så har man lite problem på bortais. Leksand har haft det tufft i förväntat svåra matcher med något undantag. Mora har ett ungt lag som vanligt men borde komma mer och mer ju längre säsongen lider. Rögle har en del skadeproblem som spökar och så då tränarsituationen, där jag tror det är av yttersta vikt att hitta en permanent lösning så fort som det bara går.

I morgon väntar Troja/Ljungby i Ljungby för Malmö. Veckans andra och sista match. Lite klurig batalj ändå. Troja kan prestera på hemmaplan, vilket inte minst vändningen mot Södertälje visade. Dessutom har Redhawks inte riktigt övertygat i liknande matcher tidigare mot Tingsryd och Sundsvall. Min förhoppning är att Leif Strömberg matchar fjärdekedjan med Ponthus Westerholm, Pathrik Westerholm samt Roger Ohlsson riktigt hårt. Den trion kommer passa utmärkt i en drabbning där just inställning kommer betyda mycket för Malmö.

/Olsson

Kommentarer
Postat av: Anonym

2011-10-06 @ 17:14:18
Postat av: Gösse

Tycker du tittar för mycket på hur många mål och assist dom har gjort. Jag tycker att spelar dom bra och jobbar för laget så laget vinner så kvittar det vem som gör mål. Dom fyra du klagar på tycker jag bidrar mycket till spelet.

Alvarez match mot Leksand var mycket bra han kommer nu. Ciernik jobbar bra har målchanser och passar bra och till och med jobbar hem bra.

Både Ericssom och Koller gör ett grymt jobb o BP och står framför målet hoss motståndarna.

Hur många mål har vi inte fått därför koller har stått och täckt målvakten.

2011-10-07 @ 09:35:56
Postat av: Olsson

Jag håller inte med dig riktigt. Jag har många gånger berömt Barta-Alvarez i BP och för deras slit i allmänhet. Jag skrev senast mot Leksand om hur just Kollar gör ett fantastiskt arbete framför målvakten. För att nämna några exempel. Men att producera ska ingå i många av Malmös forwards vardag. Där viker jag mig inte. Ciernik är inte här för att bara jobba. Han SKA producera för att fylla sin roll. Däremot ville jag lyfta fram att det mycket väl kan bli betydligt lägre poängsnitt bland spelare som brukar ligga på en hög nivå..

2011-10-07 @ 12:29:07
URL: http://redline.webblogg.se/
Postat av: Winnberg

Visst har Ciernik varit som en pansarvagn längs sargen, men precis som min bloggkollega önskar jag att han märks aningen mer i matchprotokollet också. Han är egentligen den enda utpräglade målskytten som finns i årets upplaga av Malmö Redhawks. Vi kan väl hoppas att det lossnar denna afton. Dock är jag orolig för att det blir ett bakslag i Sunnerbohov...

2011-10-07 @ 14:57:27
URL: http://redline.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0