Pengar berör i Jantesverige

Är det inte tråkigt att vi i lilla landet lagom alltid ska titta snett på den som har en högre lön eller bara bättre ekonomiska förutsättningar än vad vi själva har?

 

Expressen väljer i dag att köra storyn om Linus Klasens höga lön en vända till. Att han tjänar mycket är inget nytt. Att han fick en stor sign on-bonus är inte heller något nytt. Sydsvenskans Kent Jönsson redogjorde för mer eller mindre exakt samma siffror – och detta dessutom för ett bra tag sedan.

 

Varför bryr vi oss då egentligen så mycket kring vad en spelare tjänar? Det är pengar som betalas ut från klubbens/Hugo Stenbecks ficka och knappast från min. Hade det varit så att klubben chockhöjt biljettpriserna i samband med värvningen av Klasen hade jag förstått att folk varit upprörda. Men nu har ju Malmö faktiskt billigare matchbiljetter än flertalet andra lag i serien.

 

I fjol var det dessutom samma snack. Då var det Carl Söderbergs lön som flitigt debatterades.

 

Nej, i min värld känns det som att det enbart handlar om avundsjuka. Att en spelare får så bra betalt för att göra det som han troligtvis tycker är något av det bästa han vet. Vad olika spelare har i lön skiter jag högaktningsfullt i, åtminstone så länge som vi inte har något lönetak i svensk hockey. Jag väljer att se till prestationen på isen. Mig kvittar det om spelaren i fråga tjänar 5 000 eller 500 000 i månaden, om han är 16 eller 45 år eller vilken nationalitet som står i passet.

 

Jag hade gärna haft bara en ynka procent av den lön som Linus Klasen uppges ha. Men jag överlever hur bra som helst på mitt bidrag som student kryddat med lite extrakneg. Framför allt mår jag förjäkla bra av att inte gå omkring och vara avundsjuk på vad någon annan har i lön. Den energin lägger jag hellre på något annat.

 

/Winnberg


Kommentarer
Postat av: Hagbard

Det är fult att tjäna pengar i Sverige, vinner man pengarna verkar det dock vara ok.

Nej att glädja sig att det går bra för någon går ju inte an!

Varför ska han ha när inte jag får??

Patetiskt i ordets rätta bemärkelse!

2011-11-10 @ 16:31:36
Postat av: kula

Jag kan köpa din uppfattning om avundsjuka, men... När kapitalister som Stenbeck går in och finansierar dessa enorma löner skapar man ett "elitlag" som gör det mycket svårare för våra hungriga ungdomar som vill fram! Vem är hungrigast av en som teckanad ett treårs-kontrakt som tryggar all framtid (ekonomiskt) eller 18-åringen som vill ta plats i laget? Om inte Redhawks lyckas, drar Stenbeck vidare och satsar på något annat och bryr sig inte om "känslan" för Redhawks! Dessutom kräver det extra mycket av lagledningen att "ta hand om" alla dessa "stjärnor". Nej jag tror på den gammeldags klubbkänslan och den skapas inte med pengar. Tycker vi ser tydliga tecken på dessa problem i dagens Redhawks, kunna men inte vilja! (P.g.a. "mättnadskänslan")

2011-11-10 @ 18:45:11
Postat av: Calvin

Tror sedan inte riktigt att Du förstår vari all kritiken ligger. Visst vissa ser bara summan, tänker f-n varför kan inte jag ha detta när han som bara åker skridskor och pangar på en svart puck.



Dock finns det på en annan plan befog för kritiken. Låt mig ta mig själv som exempel. Jag som säljare med en mer än bra lön. Som tack för denna måste jag PRESTERA resultat.



Jag kan inte gå till chefen och säga att ja visst det har gått sådär de senaste veckorna MEN kom ihåg att jag förra året sålde bra och tro att jag i all framtid (i detta fall 3år) kommer att kunna plocka ut lika mycket i lön.



Nej snarare skulle jag för varje dålig månad (match) komma närmare den punkten där jag skulle få börja leta ett nytt jobb.



Dessa killar har den turen att de lever bättre än majoriteten av alla andra inte bara ekonomisk men får även ha sitt största intresse och hobby som yrke!! Därför bör det inte vara så dj… svårt att hitta motivation i det man gör 2-3 ggr/vecka när andra får göra det 8tx240d i 30-40 år för mycket mindre !!



Tänk Dig en kirurg som skulle operera med samma motivation som Dragan eller Klasen har visat fram de senaste matcherna. Skulle Du vilja riskera att hamna under kniven hos honom?? Nej Du räknar med och faktiskt kräver att han kommer att göra sitt yttersta den dagen då Du är där, oavsett om han har ont i halsen, bråkat med frun eller precis krockat bilen så varför kan inte dessa herrar göra det samma??



Läkaren förtjänar sin höga lön då han inte har ständigt återkommande svackor mellan bra resultat varvid en fast, hög lön är motiverad. Men för hockeyspelare utan krav på motprestation ??



Jag skulle också högaktningsfullt strunta i hur mycket alla fd avdankade SSK´å spelare och andra tjänar eller kommer att tjäna om deras lön baserades på prestation !



Skulle man ge dem 20K i månaden med resten i prestationslön Som baserades på tex brutna passningar, rätt slagna passningar, skott på mål osv osv och där merparten av pengarna skulle trilla in vid VINST eller poäng hade vi inget att gnälla om.



Malmö skulle vara ett topplag med många fler åskådare och spelarna skulle ha hyllats utan att någon skulle tänka, satan Klasen satte 2 mål för detta får han lika mycket som min månadslön.

Som det är idag kan han göra ett bra byte/ match, kanske stänka in en balja eller göra ett bra pass men inte ens detta är kravet för att plocka ut över 500K/månad vilket enligt statistiks är MER än 80% av vad en vanlig löntagare tjänar / ÅR !!!



Se till Dig själv som student. Vad händer om Du sumpar tenta efter tenta ?? Hur länge får Du då lyfta Ditt studiebidrag (=lön i detta exempel) ?? Inga resultat, tack å hej.



I Klasens och de flesta i laget som det är nu fall spelar detta absolut INGEN roll, de får lalla på som vanligt fullt införstådda med att lönen kommer in som vanlig den 25 så de kan skratta hela vägen till banken. DETTA gör oss andra upprörda, inte hur mycket som står på lönechecken

2011-11-11 @ 15:39:45
Postat av: Winnberg

Jag kan verkligen inte kritisera Linus Klasens spel hittills. Han har spelat precis så som jag räknade med - och han leder dessutom hela seriens poängliga. I går var han absolut inte bra, det kan ingen påstå. Men enligt mig är det han som ständigt är den som leder laget. Därför kan jag inte klaga på hans prestation hittills.



Dragan kommer jag däremot aldrig att ta i försvar.

2011-11-11 @ 22:17:53
URL: http://redline.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0