Malmö kämpade(!) sig till segern

Riktigt skönt att kunna få njuta efter en match den här säsongen. Jag vet faktiskt inte om jag har gjort det fullt ut tidigare, men denna gång så vann Malmö klart rättvist, arbetade hårdare än sina motståndare och visade en grym beslutsamhet. Jag hoppas att detta kan bli en injektion till ett lag som tidigare sett så viljelöst och tamt ut. Kanske kan framförallt självförtroendet få sig en kick samt lagsammanhållningen ute på isen växa något snäpp. Det är ett måste om det ska bli allvar av den här säsongen.

Det finns naturligtvis mycket att lyfta fram i en sådan här seger. Det faktum att Malmö gjorde fyra mål i powerplay, det faktum att Tomas Kollar fixade tre mål och det faktum att Dragan Umicevic svarade för fyra passningspoäng var smått fantastiskt. Jag måste konstatera hur mycket upp och ner det är i årets Redhawks hittills. Umicevic och Linus Klasen, som avgjorde på ett strålande sätt, var slätstrukna i Oskarshamn i onsdags. I kväll visade de prov på sin offensiva kapacitet när den är som allra bäst. Det som måste till är att hitta någon form av jämnhet i prestationerna.

Ska även lyfta fram publiken i kväll. Riktigt go stämning i en arena som borde ha haft fler besökare. Inför framtiden var det dock en ren nödvändighet att börja kampanjen "vinna tillbaka publiken" efter exempelvis nederlagen mot Rögle (inför fullsatta läktare) och Sundsvall (tabelljumbon). Jag vill tro, men kanske främst hoppas, att spelarna nu börjar inse vilken gryta det kan bli i ännu större matcher om laget sköter sina kort rätt.

En negativ sak tvingas jag trots allt lyfta fram. Hannu Toivonen. Ajaj, det ser inte lovande ut. Jag funderar som bäst på vad Malmö ska hitta på här. Vi har en finländsk keeper med svagt självförtroende och som inte levererat en bra match sen han höll nollan mot Almtuna den 26 oktober. Det är aldrig optimalt att ha en så pass meriterad målvakt som reserv, samtidigt tror jag inte Pontus Sjögren räcker till fullt ut om Malmö ska konkurrera om topp-3-platserna heller. Nu har det ändå lossnat någorlunda på forwardssidan, i stället är problemen klart relaterade till defensiven.

Jag tar denna trea och går nu på semester. 
Winnberg får hålla er sällskap inför, efter och mellan matcherna den närmaste tiden.
Kör hårt!

/Olsson


Kommentarer
Postat av: Gösse

Du framställer Dragan som han vore kung i denna match och det kan jag ej hålla med om.

Det ända han var bra i var i PP men i spel 5 mot 5 är han bedrövlig. Han skapade inget i spel 5 mot 5.

Det som skapades i spel 5 mot 5 i första femman så var det carlsson och Klasen som stod bakom.

Nej dragan platsar inte just nu i malmös tre första femmor i spel 5 mot 5.

2011-11-19 @ 07:28:45
Postat av: Tysken

Ställer man Sjögren fem matcher i rad får man skylla sig själv att det blir darrigt när man slänger in Hannu mot serieledarna..

Ettan måste han såklart ta men jag måste ändå kritisera backspeler av Weihager på båda och Forrest på andra, dom gör det inte lätt för Toivonen!



Glöm inte att Sjögren var betydligt sämre mot Sundsvall än vad Toivonen har varit någon match! Han är i mina ögon den bättre målvakten trots tavlorna han har stått för..

2011-11-20 @ 10:16:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0