Malmö har att jobba på - kritiken är dock överdriven

Jag har fått samla mig rätt så ordentligt sen i går och även hunnit med ett arbetspass. Det är snart dags att även för oss supportrar snegla på nästa match i form av fredagens batalj mot Tingsryd borta, men jag måste ändå hänga kvar lite kring derbyt och uttrycka mig med lite mer djup och noggrannhet.

Förlusten mot Rögle, den svider givetvis. Jag anser dock inte att Rögle vann matchen tack vare att man jobbade så mycket hårdare och "visade hjärta". Åkte mer skridskor det gjorde RBK. Fart i spelet är en enorm flaskhals i Malmö Redhawks prestationer hittills. Där skilde sig lagen åt i går. Därutöver ser jag egentligen bara en stor skillnad. Målvaktsagerandet. Du kan inte förvänta dig att en jämn och tät derbymatch slutar på något annat sätt än i en förlust när din rutinerade och tilltänkte förstemålvakt släpper två fruktansvärt billiga mål på mindre än 30 sekunder. Hur ska man kunna resa sig på allvar efter det?

För när laget sen trots det väl reste sig, fixade 1-3-mål och sedan även ett 2-3-mål, ja, då dömdes det bort högst tvivelaktigt och dessutom följde en ofattbar bestraffning i form av en ensam tvåminutare på Dragan Umicevic. Hannu Toivonens två insläppta var "mental knäck #1". Bortdömda målet med boxplay som följd "mental knäck #2". Och sen då ett 1-4-mål som ett brev på posten "mental knäck #3". Vi talar ju om rätt kort tidsperspektiv här också. Även om det var direkt dåligt att inte göra mål i det långa 5-3-spelet lite senare så var det ändå nånstans fullt mänskligt att det bara inte gick att komma tillbaka på nytt. Ska Malmö verkligen kritiseras så löjligt hårt som man har gjorts för det?

Jag har varit betydligt mer kritisk tidigare under hösten, när det faktiskt såg bättre ut resultatmässigt. För tidigare har jag saknat passionen, bitvis inställningen och inlevelsen i Malmös matcher. Gårdagens match var ett steg i rätt riktning på de punkterna. Så ser jag det i alla fall. Det jag däremot vill ifrågasätta är hur Stefan Nyman har kunnat bygga ett så pass omodernt lag. Hur kan det komma sig att Redhawks ska bygga sitt spel på långa, sega pucktransporter och utan en uns av kontringsspel? När laget redan har visat att det saknas fart i spelet så fick även Dragan Umicevic ansluta. Det är så svårt att förstå. Malmö hade behövt en speedkula i stället och egentligen till och med två yttrar med naturligt hög fart. Det tror jag hade förändrat väldigt mycket.

För att göra en kanske lite halvdålig jämförelse så är jag övertygad om att en Milan Bartovic-typ hade gjort klart mycket större skillnad för laget än vad en Ivan Ciernik-typ gör i en serie som Allsvenskan. Fart måste mötas med fart, inte minst i 5-5-spelet. Nyman gick in i den här säsongen med bara tre(?) spelare på kontrakt där dessutom två försvann (Markus Svensson och Patrik Nevalainen) under sommaren. Han har verkligen haft alla förutsättningar för att sätta ihop ett komplett lag som har varierande och spännande kvaliteter. Så har det tyvärr inte blivit och av allt att döma kommer en städning i truppen bli en nödvändighet inom en snar framtid.

Avslutningsvis måste jag fortsätta vädra missnöjet över att unga spelare bänkas konstant. Det kvittar nog vad Westerholms (som det rörde sig om tidigare), Roger Ohlsson och Lukas Ericsson hittar på. Jag undrar hur den biten kommer sluta på lite längre sikt. Jag anar, men hoppas någonstans att jag har fel... 

/Olsson


Kommentarer
Postat av: Jonas

Jag kan inte låta bli att tänka på Marcus Paulsson anno 08/09 när jag ser Umicevic i aktion. Båda har samma storlek, och inte minst samma förkärlek till pucken och sarghörnen.

2011-11-03 @ 18:16:36
Postat av: Jörgen

Jag tror tyvärr att du har helt rätt.

2011-11-03 @ 19:45:00
URL: http://www.roligahistorier.com/
Postat av: sven

ja det kvittar nog va Ericsson hittar på, för det blir inget bra av det ändå, han är den förste som ska bort i en städning likt den du talar om.

2011-11-03 @ 20:03:18
Postat av: Mats

Tycket faktiskt att Malmö gjorde en rätt ok match igår. Visst sista perioden va verkligen inget att skriva hem om och backspelet är bitvis under all kritik. Kändes dock som verkligen allt som kunde gick emot igår, missflyt med domslut i fel lägen och psykologist riktigt tunga baklängesmål.



Bara ta nya tag men ciernik/lazo måste börja leverera som du säger annars måste nåt hända. JLGP måste jag säga gör det ganska bra. spelar enkelt och en av dom få som smäller på och han har ju faktiskt rätt bra fart under rören. Avslutande in med twinsen nu och ge dom chansen!

2011-11-03 @ 20:53:04
Postat av: Marcus

Kunde tyvärr inte vara på plats igår men har nu sett stora delar av matchen i efterhand.

Tycker inte heller att Malmö spelar så dåligt som många säger. Visst, Toivonens hjärnsläpp är sånt som kan hända men rånet mot Malmö när domaren dömer bort 2-3 målet är fullständigt horribelt. Blir riktigt förbannad när man ser situationen. Umicevic blir ordentligt cross-checkad och försöker freda sig själv. Hade Malmö inte blivit bortdömda kunde matchen sett helt annorlunda ut.

Säger inte att Rögle hade tappat ledningen, men när Malmö inte får en ärlig chans att komma ifatt då kan man inte begära mer av laget. En riktig pungspark...

Bara att bryta ihop och komma igen. Hoppas detta blir en riktig tändvätska för laget och att vi hittar vinnarspåret igen.

2011-11-03 @ 21:20:39
Postat av: Gösse

Kan hålla med dom flesta här att malmö inte fick någon ärlig chans igår. Jag tror inte på någon storstädning. Hade ändå inte funkat tror jag för då hade man varit tillbaks på ruta ett. Men däremot tror jag att kanske 2-3 spelare får lämna snart.

Tror som många har skrivet att om man komponerar om backparen så skulle det se bättre ut.

Jag tycker man ska köra såhär serien ut och ändrar till nästa säsong. Då har man chansen att ta bort dom spelarna som inte duger men låt dom få chansen att spela ihop sig. Det kommer ta tid och jag tror inte vi får se malmös fulls kappasitet från efter jul. För att rögle matchen var ett fall framåt i många hänseende

2011-11-04 @ 00:06:17
Postat av: Tysken

Fan vad glad jag blir när jag läser dessa sansade kommentarer till skillnad mot majoriteten på Madhawk! All heder åt eran objektiva och realistiska syn på läget!



2011-11-04 @ 00:34:52
Postat av: Johan B

Äntligen någon som vill och vågar kritisera Nyman och hans agerande. ÄNTLIGEN!!!!

Är det någon/några personer man ska lägga skiten på är det firma Nyman/Strömberg.

Det är inte första gången laget blir sönderåkt och när inte PP fungerar, ja då förlorar man.

Visst nu blev matchen som den blev med två slumpmål, men trots dessa så va Rögle bättre innan 2-1 pucken kom.

2011-11-04 @ 10:05:53
Postat av: gylle

Du efterlyser speediga spelare, även om då vi har westerhomlerna och lazo, som alla har ganska hög fart...



och jag håller med, det behövs speed, jag tror L.S. strategi går på att ha tålamod og bygga upp dom bra spelarna, det är också bra, men dom som leverar måste såklart belönnas också

2011-11-04 @ 17:35:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0