Direkt nödvändig seger i Borås

Malmö Redhawks fixade en livsviktig seger i Borås. Förlust och direktplatserna till Kvalserien hade försvunnit iväg. Redhawks hade helt enkelt fått spela en biroll i toppen av HockeyAllsvenskan. Nu är det faktiskt bara fem poäng till Leksand på tredjeplatsen. Och trots att Malmö har haft svårt att rada upp segrar och – kanske främst – ett förtroende ingivande spel, så har laget häng på en plats ovanför det så betydelsefulla strecket.

 

Kvällens match mot BHC var kanske ingen match som går till historien som den mest välspelade. Men det viktigaste var att plocka med sig tre poäng hem till Malmö. Powerplay fortsätter att imponera. I kväll kom två av tre mål i den spelformen. Och två av tre var också utdelninssiffran.

 

Ska jag gå in på individuell spelarkritik tycker jag att Robin Weihager svarat för ett antal förtroendeingivande insatser på rad. Han har fått utstå hård kritik från supportrar under såväl fjolårets som årets säsong. Men jag tycker att han ligger på helt rätt nivå just nu. Han spelar rejält både med och utan puck, är en spelare det gör ont att möta längs med sargerna och han klyddar inte när han själv har pucken på sitt blad. Precis så jag vill se honom agera, som den defensiva back han är.

 

Annars vill jag även passa på att berömma kvällens linjemän. Jag brukar inte vara något större fan av dessa killar i randigt, främst pga den icingbedömning som brukar vara aktuell på allsvenska rinkar. Just denna bedömning var emellertid helt klockren i kväll. Tydliga i beskeden till spelarna när icingpuckarna slogs av. Ett stort plus i min bok!

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0