Det här får inte spåra ur mer

Det är lätt att vända kappan efter vinden. Ja, ni vet det där klassiska uttrycket. Men jag måste säga att jag har aldrig någonsin tappat förtroendet för en ledarstab på så här kort tid. Malmö har trots allt haft mängder med ledare och tränare under ja, modern tid. Jag köper verkligen inte signalerna som Leif Strömberg tillsammans med Ulf Taavola och Stefan Nyman skickar ut. Vi kan tala individuella misstag hur länge som helst. Faktum är dock att Redhawks på sina senaste matcher har gjort lika många grova misstag som är okej att göra över ungefär en halv säsong. På sin höjd. Nånting måste vara ruttet och det kan jag utan problem förstå. Konkurrenssituationen i och runt A-laget är, för att använda ett uttryck jag egentligen inte gillar, under all kritik.  

Jag talade tidigare om att skapa en kultur där det måste vara okej att göra misstag, nånstans vid försäsongsstarten. Jag trodde dock inte att jag på tre dagar skulle få se Morten Green och Dragan Umicevic slå urusla indianare på precis samma sätt. Det är inte okej att spelare med deras rutin gör så. Och det värsta är att det är bara toppen av isberget. Vi har exempelvis förstakedjan med Robert Carlsson, Green och Linus Klasen som svarade för ett svagt hemjobb och överlag gav ett förvirrat intryck i egen zon. 

Malmö har definitivt kapacitet. Det finns spelare i det här laget som har skicklighet nog för att lotsa Malmö till en kvalserie. Jag undrar dock om det går när formationsmixen är så bristfällig. Dessutom är det acceptabelt att du som välmeriterad spelare kan göra precis vad du vill. Speltid får du ändå som vanligt. Dålig inställning eller bristande respekt för att laget är större än jaget är heller inget som betyder ett skvatt.

Så här kan det ju fortgå. Då vill jag dock lyfta ett varningens finger för vilka stora konsekvenser det kan ge på sikt. Tänk bara sponsor- och publikmässigt. Publikt har det ju blivit ett trendbrott under hösten i och med satsningen, men nuvarande lag har snart skrämt iväg "spontanpubliken" igen. Ett varningens finger också för vad som kommer hända med de unga spelarna med potential. Mitt råd till Ponthus Westerholm efter Strömbergs uttalande på presskonferensen i dag är att byta klubb. Rädda din egen karriär. Kanske ta med Pathrik också så att ni kan få utlopp för er kemi och naturliga rörelseschema samt spela i mer offensiva enheter.

Jag har sällan förespråkat ledar-/tränarbyten tidigare. Malmö har ju gjort ofattbart många genom historien. Den här gången...ja, ni har nog redan förstått. 

/Olsson


Kommentarer
Postat av: Jonas.85

WORD!

Sparka Leif. Det funkar absolut inte att sportchefen är bundis med tränaren, vilket syns tydligt när det gäller istiden för löntagarna.

Skulle gärna vilja se en annan Leif i båset. Boorken. En MAN med pondus och kunskap och som förstår att ett starkt lag byggs BAKIFRÅN! Att inte Carnestad fick spela mer är för mig en gåta. Klyddade absolut minst idag, och gav ett säkert intryck. Lassen...SUCK. Forrest...snälla. Faktum är att leksands-ratade rundningsmärket JLGP är en av våra topp 3 backar. Han har faktiskt gjort det helt ok. Leif...ses vi i brottningslokalen i Limhamn i helgen?... Nä jag har ganska dåligt tålamod med dig så jag ska nog käka 2 påsar dillchips istället!

Malmö Indians är nog mer passande namn för övrigt:)

2011-11-06 @ 21:07:33
Postat av: Anonym

Håller med fullständigt! Måste säga att du skriver väldigt välskrivna och intressanta texter, Olsson. Tack!

2011-11-06 @ 21:25:56
Postat av: Mats

Bra skrivet Olsson



Nåt är fel, jävligt fel! Att med det här materialet gång på gång lyckas spela så slarvigt och tempofattigt börjar ju bli en gåta. Trodde stenhårt på Strumpan men just nu känner jag mig grymt besviken. Har han tagit ett enda obekvämt beslut sen han kom till klubben? Ska vissa spelare få göra hur många kassa matcher som helst medans andra som gör det betyldigt bättre får stå åt sidan? Nej låt prestige, lönecheckar och namn på tröjorna stå åt sidan och låt alla tävla på lika villkor!



Tack för mig, nu ska jag deppa i soffan och repa mod inför onsdagen.

2011-11-06 @ 21:59:51
Postat av: Stefan Bengtsson

Något är fel



Dom måste plocka bort Strömberg.Han har inget förtroende bland spelarna längre,och snälla gör det innan Leksands matchen.

2011-11-07 @ 09:20:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0