Vad hände med hedern?

Grattis Finland! Lillebror har nu två inteckningar i VM-pokalen – och det är bara att erkänna att finländarna var värda segern. Inte för att man dominerade matchen, men man var bäst när det gällde – något som annars inte hör till vanligheterna när det gäller de finska lejonen.

 

Vad tycker jag om matchen då? Ja, första perioden bjöd inte på mycket att skriva hem om. Ställningskrig är väl det ord som bäst beskriver de inledande tjugo minuterna. Men efter första pausvilan var det Tre Kronors match. Jarkko Immonens sena kvitteringsmål till 1-1 blev dessvärre väldigt ödesdigert. För att inte tala om David Petraseks horribla agerande som låg bakom finnarnas 2-1-mål. Efter det var svenskarna inte ens nära.

 

Det är bara att konstatera – i dag var det Tre Kronor som var sämst när det gällde. Ja, frånsett en spelare. En gulklädd kille svarade denna kväll för sin klart bästa match i turneringen – Magnus Pääjärvi. Och det tycker jag inte enbart för att han prickade in ett riktigt vackert mål. Han var den som drev laget, men i tredje kom inte heller 20-åringen någonstans.

 

Det jag saknade mest i den här finalen var Tre Kronors så kallade ledande spelare. Såväl Patrik Berglund som Loui Eriksson, Niklas Persson och Robert Nilsson var helt osynliga. Istället bar den nya generationen med Pääjärvi, Mattias Tedenby, Marcus Krüger och Jacob Silfverberg Sverige. Men tråkigt nog utan att få ut så mycket av det.

 

Jag vill dock säga att jag tycker att det är riktigt, riktigt bra gjort att komma hem från Slovakien med en silverpeng. Tittar vi på VM-trupperna för samtliga lag så skulle jag ranka den svenska någonstans kring en sjätte-, sjundeplats. Kanada, Ryssland, Slovakien, Tjeckien och Finland har på pappret haft betydligt bättre lag än Tre Kronor. Därför är det oerhört imponerande att överhuvudtaget ta sig till final.

 

Det som däremot gör mig besviken är det sätt som man viker ner sig på. Jag förstår också att alla spelare inser att det är kört när Janne Pesonen lägger in finnarnas fjärde mål med ett par minuter kvar, men vart tog hedern vägen? Att förlora en tredjeperiod i en VM-final med 0-5 är inte ens nästan godkänt.

 

Jag vill avsluta med att gratulera Jyrki Välivaara som nu kan titulera sig världsmästare.

 

Och jag läser mer än gärna era åsikter och analyser i kommentatorsfältet. Tre Kronor berör alltid, även när det "bara" handla om VM. Så bara ös på!

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0