Mattsson en vända till

Tänka sig att Jesper Mattsson ett halvår efter att han fått sparken fortfarande är en het potatis. Nu dock i ett comebackläge. Till Sydsvenskan säger han i dag att Malmö är ett av alternativen när han nu ska ta beslut om sin hockeyframtid. Således har Stefan Nyman och Leif Strömberg öppnat dörren för "Jeppe" igen, något annat går inte att tolka in här.

Både jag och min bloggkollega har tidigare berört ämnet och utan tvekan är detta ett känsligt ämne. Åsikterna är många men jag skulle nog säga att det nuförtiden är en överhängande majoritet som vill se en Malmötröja med nummer 21 och Mattssons namn på ryggen igen. Jag har tidigare skrivit att jag stöttar linjen att klubben stöttar sina ledare. Det skulle Malmö Redhawks ha gjort för många år sedan redan. Däremot har jag också sagt att det var fel tränare att stötta. Mer än så behöver vi egentligen inte älta detta ämne. Det känns som att vi får sätta det under benämningen utagerat.

Om vi ser framåt så har ju Redhawks en chans att få in en väldigt allround spelare som har tillräckligt med kunskaper för att spela back, center och/eller ytterforward. Jag var för en del veckor sen inne på att jag trodde på Jesper i en backroll. Nu känns det emellertid som att backsidan har börjat ta form och främst är det defensiva spelare som ska in där. Då går Mattsson bort. Center? Tja, lite beroende på om Robert Carlsson ska vara center eller ej så har Malmö en eller två lediga platser. 36-åringen skulle kunna axla en offensiv andrakedja men likväl ta plats som ytterforward. Frågan är bara om han i nuvarande kaliber är tillräckligt rapp för en ytterforwardsroll.

Jag tror inte att Nyman och Strömberg vill pressa fram ett beslut från Jesper men snart känner han sig troligen mogen att ta det. Jag skulle sätta procentsatsen till 60-40 att det faktiskt blir Malmö på nytt. Snacka om en intressant vändning. För att inte tala om vad resten av hockey-Sverige kommer skaka på huvudet åt oss.

/Olsson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0