Låt oss summera - del III

Nu börjar det faktiskt bli riktigt intressant att sätta ihop formationstankar. Saker och ting har förändrats och jag känner att kedjeuppdelningen blir riktigt svår. Det kommer ju hända en hel del till och den stora frågan efter Linus Klasen-värvningen är om där kommer ett par offensiva ess till?

Målvakter:
X - Pontus Sjögren

Kommentar: Väntar med spänning på en ny målvakt som av allt att döma ska vara etta. Pontus Sjögren är en riktigt stark backup på allsvensk nivå.

1:a femman:
J.D. Forrest - X
Linus Klasen - X - Robert Carlsson

Kommentar: Den offensive backen J.D. Forrest är värvad för ett första backpar. I och med att Forrest mäter 174 cm tror jag att man vill sätta dit en betydligt större pjäs än Daniel Josefsson bredvid. Så den luckan håller vi öppen. Linus Klasen är förstakedjamaterial förstås. I Södertälje balanserade Robert Carlsson ofta upp Klasen i samma enhet, kan mycket väl bli så i Malmö också. Center eller ytterforward är frågan för Carlssons del. Leif Strömberg har spelat Robert främst som center tidigare men hans tekningsstatistik är för dålig för en förstakedja.

2:a femman:
Tero Konttinen - Daniel Josefsson
X - X - Robin Alvarez

Kommentar: Två kortväxta och hyfsat offensiva backar ihop? Tja, det verkar inte bättre. Fast Daniel Josefsson är betydligt mer allround och trygg än Tero Konttinen så det skulle kunna funka trots allt. På forwardssidan lämnar jag nu öppet för nyförvärv. Westerholms plockas ner till en fjärdekedja, faktiskt. Detta mest för att jag inte tror att Stefan Nyman kommer värva spelare till en fjärdekedja i dagens läge. Robin Alvarez kommer in här i stället.

3:e femman:
Alexander Ribbenstrand - Robin Weihager
Lukas Ericsson - Morten Green - Tomas Kollar

Kommentar: Jag är nöjd med denna femman. Den enda som nu är intakt från första början. Tycker forwardstrion kompletterar varandra bra. På backsidan kan jag ändå tänka mig att spräcka paret om det blir tal om en intressantare variant än Alexander Ribbenstrand in.

4:e femman:
X - Emil Carnestad
Ponthus Westerholm - Roger Ohlsson - Pathrik Westerholm

Kommentar: Jaha, alla ungdomar i fjärdefemman. Allt är som vanligt, säger säkert många. Just nu har jag bara svårt att se Ponthus och Pathrik Westerholm högre upp. Nyman sa till Sydsvenskan angående sina SSK-värvningar att han vill förändra träningskulturen och sparra spelare som Westerholms. Kan det bli så att de får kämpa sig uppåt i hierarkin? Det här tåls att fundera på framöver...

/Olsson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0