Klarhet kring Stenbecks ägande

Som jag skrev i går så var jag osäker på huruvida den kvarvarande 51-procentsregeln på något sätt skulle komma att påverka Hugo Stenbecks inflytande i och ägande av Malmö Redhawks. Därför ställde jag också frågan rakt ut till Sydsvenskans Kent Jönsson och han kom, som vanligt, med ett redogörande svar som gör att jag nu har full koll på läget.

 

Malmö Redhawks Holding AB äger 91 % av aktierna i Malmö Redhawks Ishockey AB. Hugo Stenbeck äger sedan 51 % av aktierna i själva holdingbolaget, vilket då också leder till att han är majoritetsägare i klubben. Men han kan inte ensam bestämma vad han vill gör med klubben/bolaget.  Den ideella föreningen, Ishockeyföreningen Malmö Redhawks, äger förvisso bara 9 % av aktierna i Malmö Redhawks Ishockey AB, men man har röstmajoritet på bolagsstämman.

 

Således är det också helt grönt vad gäller 51-procentsregeln, då den ideella föreningen kontrollerar en majoritet av rösterna i Malmö Redhawks Ishockey AB.

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0