Ger mig in i leken igen

Jag ligger inne med värsta bloggtorkan just nu. Men å andra sidan är det sista rycket i plugget innan sommaren, så jag känner ändå att det är okej att Olsson drar ett lite tyngre lass just nu.

 

Men i dag blev det alltså klart med comeback för Jesper Mattsson. Jag har tidigare delgivit er vad jag tycker i detta ärende. Och jag tänker inte älta detta längre, med tanke på att båda parter lagt detta bakom sig.

 

Jesper Mattsson ansågs inför fjolårssäsongen som hela HockeyAllsvenskans klart främsta värvning. Och det är absolut inget snack om att han är en kvalitetslirare på den här nivån – och används han på rätt sätt kommer han att bli en oerhört stor tillgång för laget. Det faktum att han kan agera lite i skymundan av exempelvis Linus Klasen bör underlätta Jespers comeback i Redhawks.

 

Ett litet inlägg om det som varit. Det viktigaste nu är att klubben inte återgår till att bli spelarstyrd.

 

# # #

 

Såg att min bloggkollega även berört Lucas Sandströms övergång till Leksand. Jag har fortfarande något svårt att förstå hur Stefan Nyman kunde sålla bort ”Lucky” i ett så pass tidigt skede. Han hade varit som klippt och skuren att agera ett riktigt rivjärn i en fjärdeformation med möjlighet att avancera uppåt i hierarkin. Jag kommer helt klart att sakna hans energiska spelstil.

 

# # #

 

Olsson har varit flitig med att presentera sina tankar kring laguppställningen. Jag tänkte ge mig in i denna lek nu också. Eftersom Mattsson är tänkt att gå som center – och då jag kallt räknar med att vi fortfarande inte vet som är tänkt som förstacenter – räknar jag nu med att Robert Carlsson kommer att gå på en kant.

 

1:a kedjan:

Linus Klasen – NY – NY

Kommentar: Linus Klasen är givetvis given i förstafemman. Han bör kompletteras med en högkvalitativ center och kanske en riktig sniper.

 

2:a kedjan:

Robin Alvarez – Jesper Mattsson – Robert Carlsson

Kommentar: Jesper Mattsson får spela andrafiolen och jag väljer att ackompanjera honom med Robin Alvarez och Robert Carlsson. De två kantspelarna har potential att producera rejält i HockeyAllsvenskan och har dessutom förmåga att svara för det hårda jobbet – förhoppningsvis varje kväll.

 

3:e kedjan:

Lukas Ericsson – Morten Green – Tomas Kollar

Kommentar: Morten Green var i fjol Malmös främste i mina ögon. Att nu kunna positionera honom i den tredje enheten känns så klart väldigt bra, då detta bör innebära att laget blivit betydligt bättre. Lukas Ericsson och Tomas Kollar är likt Alvarez och Carlsson hårt jobbande spelare som kan producera. Känns som en klockren formation i mina ögon.

 

4:e kedjan

Pathrik Wetserholm – Roger Ohlsson – Ponthus Westerholm

Kommentar: Jag gillar egentligen inte att sätta samtliga 92:or i en fjärdelina, men i dagsläget är det svårt att pricka in dem på andra positioner. Hade förvisso kunnat tänka mig att se Alvarez och Carlsson tillsammans med Roger Ohlsson, men Mattsson känns inte aktuell för att centra mellan tvillingarna.

 

Hur skulle ni läsare vilja formera laget?

 

/Winnberg


Kommentarer
Postat av: svennis

Skulle nog byta Roger Olsson mot Green.Tvillingarna skulle behöva en som tar det defensiva ansvaret då de inte själva är så bra på spel i egen zon.



Sedan så är det eller kommer att vara svårt att kunna gradera kedjornas nr. För som jag ser på det så kommer alla femmorna kunna producera.

2011-05-24 @ 11:09:28
Postat av: Olsson

Har än så länge svårt att se den givne centern mellan Westerholmarna. Green och Mattsson är för mig offensiva centrar. Green tog förvisso ett större ansvar defensivt förra säsongen men han är fortfarande klart bättre i boxplay än i 5-5-spelet när det kommer till defensiven.



Håller däremot med om att vi har flera enheter som kommer kunna producera. I stället för att ha en ren brunkarkedja tippar jag på att det blir en brunkare i varje trio..

2011-05-24 @ 13:45:18
URL: http://redline.webblogg.se/
Postat av: Fatboy

(Björn Svensson) - ? - Klasen

Eriksson - Mattsson - (Umicevic)

Kollar - Green - Alvarez

Westerholm - Carlsson - Westerholm



Fyra starka kedjor.

Gillar verkligen inte värvningen av Carlsson. Han är gammal och tar speltid från unga utvecklingsbara spelare som Roger Olsson och Nicolai Meyer. En helt oförklarlig värvning.

På backsidan behövs fortfarande två riktigt bra defensiva backar. Sen hade jag gärna sett Tim Heed i laget, men det finns väl inte plats.

Ribbenstrand är precis som Carlsson en oförklarlig värvning. Simon Karlsson hade kunnat tillföra precis lika mycket som honom, om inte mer.

2011-05-25 @ 16:50:17
Postat av: Winnberg

Det gäller att se till vilken typ av spelare det handlar om också. Det går inte ens nästan att jämföra Simon Karlsson med Ribbenstrand. Dessa besitter helt olika styrkor respektive svagheter. Däremot hade vi kunnat dra en parallell mellan Karlsson och Tim Heed, två spelare med uppsidor i det offensiva spelet.

2011-05-25 @ 19:01:39
URL: http://redline.webblogg.se/
Postat av: Olsson

Well, visst är Robert Carlsson bra mycket äldre nu än när han var en dominant kraft när SSK tog sig upp senast men han är fortfarande en spelare som jag tror behövs i Malmö.



Viktiga, jämna matcher kan säkert en som Robert spela en avgörande roll. Tänker på spelet i boxplay samt med attityden och rutinen över hela banan.



Åldern i sig är en överskattad referenspunkt för övrigt.



# # #



Är fortfarande inte överförtjust i Ribbenstrand-värvningen men jag tycker ändå att det har fått sin förklaring i och med att Stefan Nyman tagit in offensiva backar som Daniel Josefsson, Tero Konttinen och J.D. Forrest. Enormt viktigt att hitta balansen i laget. Kom dessutom ihåg att Strömberg-Taavola förespråkar en hockey med säkerhetstänk.

2011-05-26 @ 17:43:14
URL: http://redline.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0