Winnberg tippar allsvenskan - plats 9: Bofors

Värmlandslaget kommer med största sannolikhet att finnas med i kampen kring den sista play-offplatsen även denna säsong. Mycket är sig likt i Karlskoga, även om ”Bossefors” tappat ett par tongivande spelare, inte minst i form av backarna Johan Larsson, Fredric Ericson och Peter Messa, men även i centern Peter Wennerström. Nu är jag dock ganska övertygad att Wennerström kommer att återfinnas i Nobelhallen även under kommande säsong. Jag kan helt enkelt inte se att han skulle ta en plats i Färjestad. Trots att en del tunga namn försvunnit så kommer det fortsatt att vara tufft att ta sig an Sam Hallams mannar – inte minst uppe i de värmländska skogarna. Jag ser redan fram emot att bege mig norrut för säsongens härligaste bortamatcher.

 

Nyförvärv

Daniel Bellissimo (målvakt), Andreas Ollikainen (målvakt), Niklas Arell (back), Robert Bergh (back), Kasper Jensen (back), Martin Sandgren (forward) och Marcus Nilsson (forward).

 

Förluster

Micael Andersson (målvakt), Johan Larsson (back), Fredrik Ericson (back), Peter Messa (back), Morgan Hassel (back), Dennis Sätterman (forward), Mikael Lidhammar (forward), Mikael Eriksson (forward) och Peter Wennerström (forward).

 

Stjärnan

Kristofer Näslund

35-årige Näslund är i mångt och mycket Bofors, även om han är lite för mycket lirare för att vara som klippt och skuren för att leda laget. Men leder laget, det gör han sannerligen. I fjol landade han på 38 poäng på 40 matcher och han lär ligga runt en pinne per match även under den kommande säsongen.

 

Doldisen

Linus Persson

Hagforssonen får sällan de stora rubrikerna, men han svarar ständigt för ett mycket bra jobb och utöver sitt slit så kan han även lira. Han är ständigt en av isens främsta när jag ser honom live och det börjar bli dags för resten av Hockeysverige att upptäcka Linus Perssons kvaliteter.

 

Kanonen

Fredrik Höggren

Om Kristofer Näslund i mångt och mycket är Bofors så råder det ingen tvekan om att råskinnet Höggren verkligen symboliserar hela laget. Han är en ständig pain in the ass på motståndarna och har under de senaste åren också börjat producera. Jag är faktiskt lite förvånad att inte Färjestad lägger vantarna på honom, inte minst nu när Emil Kåberg inte ansågs bra nog för att vara kvar. Min hatkärlek till Fredrik Höggren är stor – kanske lite för stor.

 

Kalkonen

Daniel Bellissmo

Den italienske kanadensaren kan givetvis likaväl bli en stor succé, men jag är rädd att förväntningarna och kraven på honom är något för stora. Jag har dock alldeles för lite på benen för att genomföra någon större sågning. Säsongen får helt enkelt utvisa om jag är helt ute och cyklar eller om det ligger något i mina farhågor.

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9. Bofors IK

10. IK Oskarshamn

11. IF Troja-Ljungby

12. Tingsryds AIF

13. Borås HC

14 IF Sundsvall Hockey

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0