Winnberg tippar allsvenskan - plats 8: Mora

Trots ett antal tunga tapp ser det ut att bli en spännande vinter i Dalarna. Jag håller förvisso Mora utanför play-off i dagsläget, men man kommer utan tvekan att finnas med och slåss. Jag har svårt att se att det inte kommer att bli rekordjämnt i toppen av tabellen under den kommande säsongen och Mora kan likaväl sluta som tre, fyra. Jag sätter ett ganska stort frågetecken för målvaktsparet Christoffer Bengtsberg och Daniel Hansen. Båda har varit okej tidigare, men duger man för att få Mora att lyfta mot en högre tabellplacering? Forwardssidan bjuder istället på många spännande namn. Mattias Beck, Alexander Hilmersson, Jens Jakobs, Niklas Fogström och Daniel Viksten är bara några av de som utgör en mycket stark forwardsbesättning – en av seriens främsta i mina ögon.

 

Nyförvärv

Christoffer Bengtsberg (målvakt), Jens Hellgren (back), Peter Nolander (back), Mattias Beck (forward), Raimonds Vilkoits (forward) Alexander Sundström (forward), Tobias Ericsson (forward) Dion Knelsen (forward) och Kim Nabb (forward).

 

Förluster

Lars Johansson (målvakt), Viktor Amnér (back), Aki Heino (back), Patrik Eklund (back), Alexander Holmberg (forward), Tony Lagerström (forward), Martin Johansson (forward), Niklas Bröms (forward) och Mikael Zettergren (forward).

 

Stjärnan

Denis Golubev

19 år ung har han redan fått stora rubriker. Och visst känns han som stjärnan i detta lag som i mångt och mycket just är ett lag där få spelare sticker ut. Golubev kommer till Dalarna (ja, om han nu kommer) som Juniorvärldsmästare och har öst in poäng i den ryska juniorligan. På A-lagsnivå är han dock ett oprövat kort. Kan såväl göra jättesuccé som att vara en dunderflopp.

 

Doldisen

Henrik Eriksson

21-årige Eriksson svarade för 12 mål och 22 poäng under fjolårssäsongen. Han hängde en hel del mål mot just Malmö och det kanske är därför jag är extra ”rädd” för honom. Jag tror att han kan komma att bli ett av vinterns stora utropstecken.

 

Kanonen

Kalle Ekelund

Efter två säsonger i den kanadensiska juniorligan är Kalle Ekelund nu tillbaka i HockeyAllsvenskan. Han var en okänd junior när han försvann från Sverige – och är kanske inte särskilt välkänd nu heller. Den välväxte högerskytten har dock potential att slå igenom under vintern. Hans poängskörd i Nordamerika imponerar och lär få gått om speltid av Harald Lückner.

 

Kalkonen

Dion Knelsen

Den lille kanadensaren öste in poäng i Norge i fjol och har absolut potential att göra detsamma när han nu flyttat österut. Knelsen var aktuell för fler allsvenska lag, men valde till slut Mora. Jag är dock rädd att förväntningarna på den lille teknikern är för stora. Jag hoppas dock att jag har fel. Han kan mycket väl bli en stor attraktion denna vinter.

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8. Mora IK

9. Bofors IK

10. IK Oskarshamn

11. IF Troja-Ljungby

12. Tingsryds AIF

13. Borås HC

14. IF Sundsvall Hockey

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0