Winnberg tippar allsvenskan - plats 7: Västerås

Västerås rivstartade årets silly season och säkrade upp en hel del spännande spelare och låg redan i april väldigt långt framme med lagbygget. Vid den tidpunkten såg VIK ut som en utmanare om topp 3-platserna. Men sedan dess har inget hänt. Visst, laget är mer eller mindre fullt, men jag skulle vilja se ytterligare någon spetsspelare för att krydda uppställningen lite extra. Vi ska inte glömma att en del bra spelare också lämnat gurkornas förlovade stad i sommar. Framför allt på forwardssidan har laget åkt på tunga avbräck, inte minst i form av Dennis Rasmussen, Damien Fleury och Tobias Forsberg. Jag ställer mig också något frågande till om Lars Johansson klarar av att fylla ut Johan Gustafssons skor. Men jag tror ändå att det här laget kniper den sista platsen till play-off.

 

Nyförvärv

Lars Johansson (målvakt), Stefan Andersson (back), Mikael Zettergren (forward), David Lundbohm (forward), Jonte Berg (forward) och Broc Little (forward).

 

Förluster

Johan Gustafsson (målvakt), Simon St. Cyr (målvakt), Alexander Ribbenstrand (back), Jonas Leetma (back), Rasmus Sandström (forward), Tobias Forsberg (forward), Kalle Olsson (forward), Dennis Rasmussen (forward), Jason Walters (forward), Jaroslav Jabrocky (forward), Lubomir Vaic (forward), Damien Fleury (forward) och Evan McGrath (forward).

 

Stjärnan

Mikael Zettergren

Stockholmaren Zettergren har varit en av seriens vassaste lirare under de tre senaste säsongerna, men det var kanske först under fjolåret som han verkligen exploderade. Att Västerås lyckades lägga vantarna på ”Zäta” och det är möjligt att det var närheten till hemstaden Stockholm som till slut gjorde att han lämnade Mora. Ett mycket bra förvärv är det hur som helst.

 

Doldisen

Robin Nilsson

Jag ska omgående erkänna att jag inte har någon vidare koll på denna unga back, men jag blev enormt imponerad av honom när jag såg Malmö få stryk med 4-1 uppe i ABB Arena tidigt i höstas. Det är egentligen enbart det jag grundar detta på. Någon med bättre koll på Västerås kanske kan upplysa mig om jag är någorlunda på spåren – eller helt ute på villovägar.

 

Kanonen

Stefan Andersson

Den förre Sundsvallsbacken är nu tillbaka i svensk hockey efter ett år i Norge. Andersson har alltid varit en mycket bra, men kanske lite bortglömd offensiv back, något han verkligen visade i fjol. På 47 matcher för Frisk Asker dunkade han upp 43 poäng. Jag tror vi kommer att finna Stefan på en av topplaceringarna i backarnas poängliga när vi summerar den kommande säsongen.

 

Kalkonen

David Lundbohm

Amerikanen har förvisso varit en pålitlig poängplockare i Växjö, men en hel del av dessa poäng har varit märkliga assistpoäng som han faktiskt inte borde ha krediterats för. Jag tyckte dessutom att Lundbohm bara var en i mängden i fjolårets uppsättning av Växjölaget, att han inte var den dominerande faktor som han varit de två tidigare säsongerna. Jag vill härmed utfärda en liten floppvarning.

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7. VIK Västerås IK

8. Mora IK

9. Bofors IK

10. IK Oskarshamn

11. IF Troja-Ljungby

12. Tingsryds AIF

13. Borås HC

14. IF Sundsvall Hockey

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0