Winnberg tippar allsvenskan - plats 4: Leksand

Satsningen mot en återkomst i Elitserien tog i fjol ett annat spår för Leksands IF. Till den kommande säsongen fortsätter man på den inslagna vägen och satsar till stor del på unge och utvecklingsbara spelare. Jag gillar att man satsar på Erik Hanses. Jag gillar värvningarna av Alexander Deilert, Tobias Forsberg och Lucas Sandström (som jag absolut kommer att sakna i Malmö). Dessutom kryllar det av intressanta talanger, inte minst på anfallssidan. Jag tror att man kommer att vara med och slåss i toppen av tabellen, men att det inte riktigt räcker hela vägen. Risken finns att det unga laget kommer att pendla ganska rejält i kvalitet – och ska det bära hela vägen vill det till att det rutinerade gardet med Johan Svedberg, Joonas Rönnberg, Pelle Prestberg, Gabriel Karlsson och Jens Bergenström kommer till jobbet och producerar varje kväll.

 

Nyförvärv

Jens Holmström (målvakt), Mads Bödker (back), Joonas Rönnberg (back), Alexander Deilert (back), Lucas Sandström (forward), Jacob Blomqvist (forward), Pelle Prestberg (forward), Gabriel Karlsson (forward), Tobias Forsberg (forward) och Michael Raffl (forward).

 

Förluster

Patrick Galbraith (målvakt), Stefan Erkgärds (back), Daniel Gunnarsson (back), Antti Hulkkonen (back), Kimmo Lotvonen (back), David Åslin (forward), Victor Rask (forward), Jesper Ollas (forward), Tomas Kollar (forward), Daniel Hermansson (forward), Stefan Gråhns (forward), Kristian Luukkonen (forward), Jared Aulin (forward) och Johan Hägglund (forward).

 

Stjärnan

Pelle Prestberg

Han är tillbaka i byn för att ännu en gång försöka föra upp Leksands IF i Elitserien. Att Prestberg kommer att ösa in poäng även under denna sejour i klubben ser jag som en självklarhet, han visade i Färjestad att han fortfarande håller på högsta nivå. Pelle kommer dessutom att spetsa till leksingarnas powerplay med sitt fina skott.

 

Doldisen

Tobias Forsberg

Västeråsförvärvet har potential att bli en av seriens stora kometer i vinter. Han har redan visat att han besitter en stor potential och jag kan bara gratulera Tommy Salo till en mycket bra värvning. Med rätt förtroende kan Forsberg utvecklas till en spelare av samma snitt som Jens Bergenström.

 

Kanonen

Erik Hanses

Jag gillar verkligen det faktum att Leksand satsar på Hanses som uttalad etta nu när Patrick Galbraith köpt ut sig från sitt kontrakt. Hanses har redan visat att han håller på den här nivån, inte minst i vårens förkvalserie. Satsningen på Hanses blir ännu trevligare när man ser till det faktum att han är en egen produkt. Jag blir inte förvånad om han återfinns topp 5 i målvaktsligan när vi summerar HockeyAllsvenskan 2011/2012.

 

Kalkonen

Jacob Blomqvist

Han kommer till Dalarna med enorma förväntningar på sig. Visst, han öste in poäng i Bofors i förrfjol, men jag vill påstå att han i mångt och mycket levde på Patrik Lundhs fart, finess och finurlighet. Utan ”Peppe” hade succén inte varit närmelsevis så stor för Blomqvist. Fjolåret vill han nog glömma snarast möjligt. Jag är dock rädd för att den kommande säsongen bara kommer att bli marginellt bättre.

 

1.

2.

3.

4. Leksands IF

5. Almtuna IS

6. Södertälje SK

7. VIK Västerås Hockey

8. Mora IK

9. Bofors IK

10. IK Oskarshamn

11. IF Troja-Ljungby

12. Tingsryds AIF

13. Borås HC

14. IF Sundsvall Hockey

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0