Winnberg tippar allsvenskan - plats 13: Borås

För Borås Hockeys del handlar det först och främst om att säkra ekonomin och därmed även rädda elitlicensen, annars är det Division I som gäller. Fixar man sin ekonomi, vilket jag innerligt hoppas, tror jag ändå att man kommer att få en jobbig säsong. Sedan avancemanget till HockeyAllsvenskan har det gått utför placeringsmässigt och jag tror inte ens att Magnus Åkerlunds målvaktsspel kan rädda klubben från kvalspel. Offensivt tror jag säkert att Borås kan bli giftiga, spelare som Lasse Lassen, Jens Karlsson och Henrik Eriksson är giftiga, men backsidan ser väldigt blek ut. Det gjorde förvisso även Växjös inför fjolårssäsongen och det slutade i ett avancemang till Elitserien. Men jag tvivlar på att BHC:s backar ska kunna stå emot när nu alltfler lag rustar med bra offensiva spelare inför det som stundar 2011/2012.

 

Nyförvärv

Magnus Åkerlund (målvakt), Jonatan Bjurö (målvakt), Olov Lundqvist (back), Markus Karlsson (back), Patrik Magnusson (back), Lasse Lassen (forward) och Brent Davidson (forward).

 

Förluster

Jesper Engelin (målvakt), Jens Hellgren (back), Richard Demén-Willaume (back), Mikael Aaro (back), Alexander Bergström (forward), Per Fernhall (forward), Simon Kämpe (forward) och Mattias Remstam (forward).

 

Stjärnan

Jens Karlsson

Den förre Frölundaforwarden borde egentligen hålla till i Elitserien, men väljer alltjämt spel i Borås. Han har gjort ordentligt med poäng under tre av de fyra säsonger som han har representerat Borås – och jag har svårt att se att årets säsong skulle kunna komma att bli något undantag.

 

Doldisen

Erik Andersson

Jag gillar det jag ser hos mellanbroder Andersson. Han svarar alltid för ett gott dagsverke, men är inte den som får de stora rubrikerna. Jag tror att Erik Andersson kan bli årets motsvarighet till Alexander Bergström, som efter sin succésäsong i fjol nu återfinns i Rögle.

 

Kanonen

Magnus Åkerlund

För första gången sedan säsongen 2006/2007 kommer Magnus Åkerlund att få ikläda sig rollen som förstamålvakt. Visst känns Åkerlund lite som Zajkowski i fjol? En målvakt med stor potential som inte riktigt har fått förtroendet i Elitserien. Jag tror han kommer att göra succé, även om han lär få jobba hårt med ett ganska svagt lag framför sig.

 

Kalkonen

Linus Fagemo

Redan i fjol visade han prov på att han är överskattad. Det finns inget som får mig att tro att årets säsong ska bli bättre för Linus Fagemo. Redan under hans säsong i Malmö så fick jag ett ont öga till honom – och det är möjligt att det är därför jag nu dömer ut honom lite extra. Jag ser helt enkelt ingen som helst storhet i den nu 34-årige forwarden.

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0