"Sjöa" till looserlaget

Som den Malmösupporter jag är har jag en del blandade känslor för Mattias Sjögren. Så fort han gör något vettigt (vilket som sker ganska ofta) i en match jag bevittnar (något som sker betydligt mer sällan) känner jag ett stort behov av att skrika ut ”Maaattias Sjööööögreeeen” på samma sätt som Rögles speaker gjorde när samme Sjögren sköt matchavgörande 4-3 med mindre än tre minuter kvar att spela av Kvalseriemötet i Ängelholms ishall våren 2008. Att han sedan till på köpet var den som avgjorde sista matchen hemma mot Mora och sköt Rögle till Elitserien gör ju egentligen inte saken bättre.



 

På den tiden var ”Sjöa” nätt och jämnt torr bakom öronen. Som 20-åring var han förstaårssenior och mest en i mängden i Rögle, även om han helt klart hade viss potential. När vi i dag skriver den 1 juni 2011 verkar det stå klart att Mattias Sjögrens karriär fortsätter rakt uppåt. Efter SM-guld med Färjestad och VM-brons med Tre Kronor uppger nämligen Aftonbladet att Sjögren till hösten kommer att återfinnas i Washington Capitals organisation.

 

Stämmer detta tycket jag det är riktigt kul för Mattias. För trots att han sänkte oss i just den där Kvalseriematchen så är jag ett stort fan av hans hockeykunnande. Han är i mina ögon en perfekt tredjecenter (kanske fjärde i NHL) som kommer till jobbet varje dag och ger allt såväl på träning som på match.

 

Jag är övertygad om att han kommer att lyckas i Nordamerika. Jag ser egentligen inget som tyder på motsatsen. Att det dessutom blir spel i Capitals är ännu roligare. Laget som ständigt misslyckas i Stanley Cup-slutspelet behöver bredda centersidan och Mattias Sjögren känns som klippt och skuren för att ta en av centerplatserna bakom Niklas Bäckström och Marcus Johansson.

 

Jag väntar mig en närmast succéartad säsong från 23-åringen.

 

# # #

 

Över till något helt annat. För just nu pågår slutskedet av en av sommarens tre stora höjdpunkter: Franska öppna. Och senare i dag (troligtvis någonstans runt klockan tre) ställs Robin Söderling öga mot öga med världens främste, Rafael Nadal. Det är tredje året i rad dessa två går upp mot varandra på Roland Garros och för mig är det en självklarhet att resa mig ur solstolen och dra igång Eurosport. Gör det du också! Det finns alla möjligheter för en riktig kanonmatch.

 

Vilka som är de andra höjdpunkterna under sommaren? Jo, Tour de France och Wimbledon. När man kan gotta ner sig i dessa sommarnöjen så närmar sig dessutom hockeysäsongen med stormsteg. När Touren tar slut runt den 25 juli är det bara en vecka kvar till Malmö gör sitt första ispass. Men självklart ska vi hinna med sol, bad, god mat och dryck och givetvis ett hejdundrandes midsommarfirande!

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0