Nymans största chansning

Det har ju varit en Silly Season med rätt många safety-värvningar från Stefan Nymans sida. Södertälje-dravlet behöver vi inte köra en gång till nu, men Nyman har velat vara på säkra sidan överlag. Miro Lazo har säkerligen Stefan god koll på. Det ska ju tydligen vara så att sportchefen har nördkunskap kring spelare ute i Europa som gemene man har desto mindre koll på.

Lazo är ju dock en chansning då han tidigare inte spelat i Sverige och egentligen bara producerat riktigt starkt i hemlandet. Såväl i Tjeckien som Ryssland har det varit tuffare för Miroslav, vilket ju självklart också beror på att ligorna håller högre klass. Allsvenskan borde vara en rimlig utmaning för 33-åringen.

Jag kan egentligen inte konstatera alltför mycket kring Lazo, men av de klipp som finns på YouTube och statistiskt sett så finns där en känsla för mål- och poängproduktion men likväl för att dra på sig utvisningar. Slagsmål verkar vara ett vanligt inslag i Miros vardag. Kanske är det så att slovaken ska stå upp för laget, stå upp för spelskickliga herrar som Linus Klasen, Jesper Mattsson och Morten Green samt ligga under skinnet på motståndarnas främsta spelare.

Lazo kan mycket väl bli en nästan lika stor publikfavorit som Klasen men det känns som att han lika väl kan åka tillbaka till Slovakien ett par månader efter seriestart. Riktigt intressant blir han att följa hursomhelst.

Tittar vi på formationerna nu så ser jag det så här:

Linus Klasen - Jesper Mattsson - Robert Carlsson
Robin Alvarez - NY - Miroslav Lazo
Lukas Ericsson - Morten Green - Tomas Kollar
Pathrik Westerholm - Roger Ohlsson - Ponthus Westerholm

Är alltjämt inne på att Robert Carlsson spelar ihop med Klasen som han har gjort tidigare under Leif Strömberg. Jag utgår ifrån att ledningen vill stärka upp centersidan innan säsongen tar vid (skulle Andreas Thuresson bli högaktuell så förändras läget något). Det känns som att ryggraden behöver bli starkare. Sedan ska antagligen ytterligare en ytterforward in som konkurrerar om platserna längre ner.

/Olsson


Kommentarer
Postat av: Lind

Ni är båda inne på att Mattsson ska spela center i första. Såg ni inga matcher ifjor? Med Strumpan bakom spakarna kommer inga halvmesyrer tillåtas.



Om han inte speedar upp sig år vilket jag ser som högst osannolikt så tror jag han kommer hålla till längre ner i näringskedjan. Och troligtvis spela mycket pp istället.

2011-06-17 @ 16:36:54
Postat av: Winnberg

Jag håller med dig till 110 %. Dock var jag övertygad om att nästa tunga värvning skulle vara ännu en ytterforward och då såg jag det som vettigast att placera Mattsson i förstalinen. Med Alexander Barta i laget känns det givet att han ikläder sig den rollen - och han känns betydligt mer lämpad för den.

2011-06-17 @ 17:37:17
URL: http://redline.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0