Nu kör vi NHL-draft!

Dags för en av årets stora höjdpunkter borta i Nordamerika – NHL-draften. Om en halvtimme smäller det i Xcel Energy Center i Minnesota. Juniorhockeyn borta i USA och Kanada är knappast något jag har kalaskoll på, men att där finns ett par namn som är hetare än resten av gänget har inte undgått mig. Tänkte ta tillfället i akt att köra en liten gissningslek.

 

1. Edmonton Oilers

Troligt val: Ryan Nugent-Hopkins

För andra året i rad har Steve Tambellini & co förmånen att välja först. Med tanke på hur hans lag ser ut tycker jag att man bör satsa på en back – och vi vet alla vem som är den bästa backen på marknaden. Just det, Adam Larsson. Dock tror jag att han faller för trycker och draftar Ryan Nugent-Hopkins. Detta skulle innebära att Oilers får in ytterligare en liten, teknisk forward. Knappast vad laget behöver, åtminstone inte enligt mig.

 

2. Colorado Avalanche

Troligt val: Jonathan Huberdeau

Nyblivne 18-åringen Jonathan Huberdeau är en supertalang precis som övriga konkurrenter om att gå först i draften. Tvåvägsforwarden känns på något vis klippt och skuren för att ta plats i 2011/2012 års upplaga av Avs.

 

3. Florida Panthers

Troligt val: Gabriel Landeskog

Florida behöver en ny franschise-spelare på forwardssidan och därför tror jag att de kommer att drafta Gabriel Landeskog. I 18-åringen får Panthers i så fall en ledare både på och utanför isen som kan producera och dessutom använda sin hyfsat stora kropp till att bereda väg för sin medspelare.

 

4. New Jersey Devils

Troligt val: Adam Larsson

Länge tippad att gå först, åtminstone här hemma i Sverige. Jag tycker som sagt att Oilers borde plocka honom, men tror att Lou Lamoriello kan sitta lugnt tillbakalutad i sin stol och hämta in Adam Larsson. Och vilket svensklag Devils skulle kunna komma att bli om det blir verklighet. Henrik Tallinder, Alexander Urbom, Mattias Tedenby och Jacob Josefson finns redan i truppen.

 

5. New York Islanders

Troligt val: Sean Couturier

Killen med det coolaste namnet, Sean Couturier, är den av de fem främsta som ”blir över”. Å andra sidan tror jag att Garth Snow är tämligen nöjd med att kunna plocka in den stora Drummondvillecentern. Han har förvisso glidit ner en bit på scoutingrapporterna, men jag tror ändå att han kommer att gå som en topp 5-spelare.

 

Spelare som utmanar

Dougie Hamilton, back

Nathan Beaulieu, back

Sven Bärtschi, forward

Ryan Murphy, back

Joel Armia, forward

Mika Zibanejad, forward

 

Andra svenskar som kan gå tidigt

Oscar Klefbom, back

Jonas Brodin, back

Rickard Rakell, forward

 

Känner ni är färdiga med midsommarfirandet är det bara att hänga med när det nu brakar loss. Viasat Hockey sänder draften live med start om en halvtimme, alltså 01.00.

 

Vad tror ni? Vem går först?

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0