Mycket avgörs i kväll

I natt, strax efter klockan två, släpps pucken i Rogers Arena och den sjunde och avgörande Stanley Cup-finalen mellan Vancouver Canucks och Boston Bruins går igång. För mig är matchen utan tvekan en av årets stora höjdpunkter och jag kommer självklart att sitta bänkad framför TV:n. Ska dessutom försöka lägga ett inlägg här när matchen är slut. Under matchen är det twitter som gäller. Det hade varit superkul om ni började följa mig där! Ni finner mig på användarnamnet c_winnberg.

# # #

Redan tidigare i kväll måste Viktor Fasth bstämma sig - ska han stanna i AIK eller testa lyckan i Nordamerika. 23.00 är deadline för NHL-klubbarna att göra klart med kontraktsbundna spelare i Europa och det är alltså fram till dess som Fasth har på sig att fatta ett beslut.

Sportbladet meddelar i dag att det 28-årige målvaktsstjärnskottet framför allt har fyra klubbars ögon på sig; Montreal Canadiens, Florida Panthers, Tampa Bay Lightning och San José Sharks.

Att Fasth är ute efter ett envägskontrakt råder det inga som helst tvivel kring och han kommer inte att åka över bara för sakens skull. Det ska vara rätt erbjudande och rätt lag. Ska jag spekulera så tror jag inte att han väljer spel i Montreal. Där finns redan Carey Price som given etta och han visade under den här säsongen att han har klivit ut ur den skugga som Jaroslav Halak placerade honom i under fjolåret.

Florida är ett för dåligt lag och San José har Antti Niemi som ett hyfsat givet val - och dessutom hans landsman Antero Nittymäki på ett envägskontrakt.

I Tampa sitter Steve Yzerman med trumf på hand. Han har ett lag som bara kommer att bli bättre under de närmsta åren - och dessutom löper såväl Dwayne Rolosons som Mike Smiths kontrakt ut efter den här säsongen. Hade jag varit i Viktor Fasths kläder hade jag absolut sett Lightning som det bästa alternativet.

Något säger mig dock att han kommer att stanna i Stockholm. Det är den magkänslan jag har. Och ett sådant beslut hade verkligen öppnat för att vi skulle få se Martin Gerber i Malmödressen till den kommande säsongen.

Sent i kväll kommer vi att veta betydligt mycket mer!

/Winnberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0