Inte imponerad av Engstrands utspel

En hel vecka utan blogginlägg. Herrejisses vad tiden går när mycket händer runtomkring en. Först nu på en lördag kväll har jag fått lite ro att läsa om och fundera kring Malmö Redhawks på allvar. Det har ju inte hänt alltför mycket denna vecka. Stefan Nyman har inte presenterat något nytt och inga spännande rykten har heller dykt upp. Fine så.

Däremot har Mats Engstrand, som har flera år i klubben bakom sig med en tid som ordförande, bestämt sig för att hoppa av sitt nuvurande uppdrag inom Malmö Redhawks. Inte nog med avhoppet i sig, han gick dessutom ut hårt i Sydsvenskan och berättade exakt vad han tyckte och tänkte. Självklart har han rätt till sin åsikt och stödjer man inte klubbens linje så ska man inte heller snällt sitta med. Däremot förundras jag över att han går ut i media på det sättet. Jag tycker inte det är värdigt att avsluta så och att ytterligare en sparkar på en klubb som behöver all positiv energi den kan få inför fortsättningen, ja, det känns inte rätt.

Jag var själv kritisk till Hugo Stenbecks pengar och vad hans inträde skulle innebära. Samtidigt kan jag känna att en titt i backspegeln visar att herrar Engstrand, Christian Rasmusson och därtill ytterligare anställda ansvariga faktiskt inte heller lyckats väl. Den gångna säsongens sportsliga resultat, publiktapp och förtroendekris förstörde otroligt mycket för klubben i sig. Man var ju onekligen inte på rätt väg om vi ska se det nyktert.

Dessutom är frågan om det verkligen är upp till styrelsemedlemmar att påverka lagets utformning. Ska verkligen Engstrand ha något att säga till om i det sportsliga? Att Stefan Nyman föredrar Daniel Josefsson framför Patrik Hersley för att ta ett exempel. Är det Mats uppgift att lägga sig i där? Absolut inte enligt mig. Tvärtom är det ju just detta som är grejen. En heltidsanställd sportchef ska just vara sportchef och få ta beslut inom det området. Rollerna och tydligheten kring rollerna är så viktig.

Satsningen mot Elitserien kan definitivt sluta i ekonomiska problem på sikt. Beroende på det sportsliga utfallet. Å andra sidan så har det varit kännbara ekonomiska förluster de sista två åren också med den "hemvävda" satsningen. Och hur länge hade den kunnat pågå utan konkursrisk inom ett par säsonger?

/Olsson

Kommentarer
Postat av: svennis

Utan Hugos pengar hade vi absolut inte sålt 3000 st årskort kanske 1000-1500 som max. Dessutom så tror jag att Malmös dagar hade varit räknade, för vi hade inte överlevt som plantskola till övriga sverige.

2011-06-12 @ 11:50:08
Postat av: Olsson

Tror ungefär likadant Svennis. Årskortförsäljningen hade inte varit en rolig historia om inga förändringar skett. Malmö Redhawks som plantskola funkar naturligtvis inte. I sådana fall är det ju en flytt tillbaka till Isstadion som gäller och med helt andra förutsättningar, troligen som bottenlag i Allsvenskan.

2011-06-12 @ 16:18:51
URL: http://redline.webblogg.se/
Postat av: Kula

Man kan väl hålla med Engstrand såtillvida att man tidigare bestämde ett annat upplägg, med satsning på ungdomar och inte köpa en massa "etablerade" stjärnor. Detta upplägget ändrades när Stenbeck kom in i bilden. Nu är man tillbaka till ruta ett, med att köpa ihop ett lag, som Percy lyckades med på nittiotalet men som man sedan alltid misslyckats med. Visst kan man (jag) förstå Engstrands synpunkt om man nu varit med att misslyckas med detta upplägget flera gånger. Jag tror också att man kan få en fastare supporterskara med spelare från närområdet (ej Södertälje), men visst det är på lite längre sikt. Jag hoppas givetvis att Stenbecks satsning håller men jag delar Engstrands oro om den inte gör det. Herrar typ Stenbeck har en förmåga att söka nya jaktmarker när det bränner under fötterna.

2011-06-12 @ 18:31:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0