"Som nia sätter jag faktiskt Malmö"

Oj vad vi har passat på att ta igen oss och bara ha det gott i dagarna, men det har ju å andra sidan inte hänt särskilt mycket heller. I alla fall, God Fortsättning till er. Dags att återuppta säsongen och spekulera lite framtid.

# # #

Jag satt och tittade igenom våra tips inför säsongen, så här såg de ut:

Olsson:                                     Winnberg:
1. Rögle (-4)                             1. Malmö (-6)
2. Malmö (-5)                            2. Rögle (-3)
3. Örebro (+2)                          3. Örebro (+2)
4. Leksand (0)                         4. Leksand (0)
5. Mora (-4)                               5. Almtuna (-7)
6. Södertälje (-2)                     6. Södertälje (-2)
7. Västerås (+4)                       7. Västerås (+4)
8. Almtuna (-4)                         8. Mora (-1)
9. Oskarshamn (+3)               9. Bofors (+7)
10. Borås (-4)                          10. Oskarshamn (+4)
11. Bofors (+9)                        11. Troja-Ljungby (+1)
12. Tingsryd (+1)                    12. Tingsryd (+1)
13. Troja/Ljungby (+3)           13. Borås (-1)
14. Sundsvall (+1)                  14. Sundsvall (+1)

Den stora missen är så klart Bofors för båda. För egen del känns det väl mest genant att ha satt direkt dåliga Borås framför ett topplag som Bofors i år är. Annars trodde jag ju mycket mer om Skåne-lagen, vilket även kollegan Winnberg gjorde. Västerås och Almtuna är två andra svårbedömda lag som vi har haft fel på. I synnerhet Almtuna för Winnberg. Totalt bara ett rätt just nu för båda med Leksand på en fjärdeplats. Det är ju dock 20 omgångar kvar, så förändringar kommer att ske.

Vad tror jag då om framtiden?
Örebro är kvalserieklart. Där behöver vi inte fundera ens. Bofors kan fortfarande dippa men jag har ändå svårt att se en lagmaskin falla ihop efter en så pass fin höst. Självförtroendet bör räcka till en direktplats till Kvalserien. Fighten om tredjeplatsen är vidöppen. Jag tippar, trots alla min fel, vidare och måste tro på att Rögle blir topp-3, som jag själv trodde på från början. RBK har ju farten uppe och visst, formkurvan kommer förr eller senare nå en sämre punkt, men i medvind är Ängelholmslaget giftigt. Leksand håller jag kvar som fyra, troligen faller Västerås ner en aning till en femteplats. Södertälje tror jag kan hämta sig, inte minst om Michael Nylander skriver på. Det kan hjälpa laget att ge den knuff som de så väl behöver. Det är inte omöjligt att IKO tar sjundeplatsen, men det beror också på hur man löser målvaktsfrågan under våren. Närmaste lag att kämpa om sjundeplatsen blir Mora.

Som nia sätter jag faktiskt Malmö Redhawks. Jag tror inte Malmö hämtar sig. Det finns inte ett endaste tecken på det i dag. Någonting har gått väldigt snett i och runt laget sen försäsongen och den fina serieinledningen. Ett lag som inte klaffar kan ha hur många bra individualister som helst, det räcker ändå inte till. Lägg därtill Malmös svaga backbesättning som tillhör nedre halvan i serien, trots att Stefan Nyman hade en i princip helt blank laguppställning förra våren. Dessutom är frågan om Pontus Sjögren räcker till i långa loppet, tanken med att värva både honom och Hannu Toivonen var ju att ha en vass duo men där är vi inte längre. Sen är då inlevelsen, viljan och passionen det i övrigt stora problemet. Inte minst bland välbetalda forwards. 

Troja och Tingsryd har nog hittat sina positioner i tabellen som tia och elva. Sen tippar jag att Sundsvall faktiskt klarar sig undan kvalspel. Det blir således Almtuna som tillsammans med Borås får kvala för att hålla sig kvar i Allsvenskan. I Almtuna har det mesta gått snett i år och jag har svårt att se de rätta karaktärerna även i Uppsala. Vem ska hindra fallet? Vem ska stå upp för klubbens färger? Dessutom är målvaktsfrågan ett problem, vilket aldrig brukar sluta bra.  

Vad tror då ni läsare inför fortsättningen? Hur slutar det? Vad händer med Malmö under januari och februari?

/Olsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0