Ett steg framåt men inte tillräckligt

Jag ska ändå vara ganska positiv efter kvällens match. För jag tycker faktiskt att Malmö är med på ett bra sätt i kvällens derby. Rögle vann rättvist, men jag såg ändå en del tecken hos Malmö som jag inte har sett på länge. Det fanns spelare som verkligen brann för det, som var beredda att offra sig på ett imponerande sätt. Framförallt tänker jag på Alexander Barta som utan tvivel var bäste Malmöit och tillhörde topp-3 på isen. Hatten av för hans insats i period ett och två. Därefter satte en misstänkt hjärnskakning stopp. Tysken skulle dock ha gjort minst ett mål, två med ultimat utdelning.

Tycker även Morten Green varvade upp och visade känslor samt delaktighet i spelet som jag saknat i princip hela hösten. Roger Ohlsson kämpade stenhårt, Ponthus och Pathrik Westerholm har inställningen men kom inte riktigt loss i avgörande lägen. Även glädjande att se Daniel Josefsson, Ivan Ciernik(!) samt till och från Tomas Kollar. Självklart också beröm till Pontus Sjögrens målvaktsspel. Han kan inte göra så mycket mer för laget en kväll som denna.

Vi har dock som vanligt en del minus att dela ut också. Linus Klasen la energi på fel saker och blev nollad ännu en gång i poängprotokollet. Hur Klasen ska komma i balans vet jag faktiskt inte. Han kan inte klaga på förtroendet i alla fall. Dragan Umicevic må ha en assist och krigade lite då och då men nej, jag vill inte se Dragan ödsla bort istid med sitt oinspirerande uppträdande. Miroslav Lazo borde självmant vilja lämna Malmö i det här läget. Bänkad. Igen. Han fick sin chans, tog en idiotisk utvisning för slashing och var överlag disorienterad ute på isen. Det räcker nu. Låt Nikolai Meyer försöka i stället.

Till skillnad från tisdagens Leif Strömberg-analys har jag betydligt mer förståelse för hans ord efter kvällens match. Jag tycker Redhawks hade chansen på allvar, att Rögle skulle föra matchen och stressa hårt var ju helt enligt boken. Malmö tappade matchen bitvis på klumpiga utvisningar, men det var heller inte lätt att hantera Ulf Rådbjers mediokra ledning av bataljen. Man fick i alla fall sig ett gott skratt när Rådbjer i Viasat Hockey-sändningen skulle visa en poäng när det kom till Jean-Luc Grand-Pierre och bilderna visade hur fel domaren hade. Mest irriterad blev jag ändå i den andra perioden när två Rögle-spelare slashade Pontus Sjögren utan åtgärd från Ulf. I stället blev det en dubbelutvisning för efterföljande slagsmål. Svagt och väldigt stor "hemmadomare"-varning på det.

Nåväl, bra domarinsatser eller ej, Malmö av i dag kommer inte räcka till i längden. Jag tror ändå att det finns en kärna på 14-16 spelare att jobba vidare med i detta laget. Det behövs dock mycket mer fart och vilja i spelet. Det känns tröstlöst att tjata, men så som Redhawks spelar i kväll, alltså inlevelse- och tempomässigt, ska man spela som sämst hela säsongen igenom. Det är så man skaffar sig goda vanor och utvecklas samt på sikt kanske vinner matcher på.

/Olsson

Kommentarer
Postat av: Jussiforever

Barta måste göra mål på sina läge!!



Annars tycker jag det såg ut som vanligt. Långsamma omställningar mot samlade försvar. Inte konstigt att Malmö då har svårt att komma till läge.



När var det senast vi fick se Malmö komma i ett 2 mot 1 läge? Eller 3 mot 2 för den delen?



Tycker Dragan var en av de bästa i Malmö. La flera fina pass som kunde resulterat i mål. Inte minst den till Green.



Klasen har det inte lätt. Håller han i pucken och försöker vara konstruktiv är han ego och kass. Spelar han vidare eller dumpar ner får han kritik för att han är osynlig i matcherna, typ...



Intressant att nästa överallt verkar Westerholmarna vara fridlysta. De får spela hur jävla dåligt de vill utan att någon vågar kritisera.

Nä, av med silkesvantarna.. De var dåliga. Särskilt Pontus som jag förstår har varit bänkad.



För övrigt så var det en väntad förlust, så besvikelsen är faktiskt inte så stor.

Den kommer istället på lördag...

2011-12-08 @ 23:09:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0