Det är svårt att svälja en sportchefs egoism

I all bedrövelse efter lördagens olika händelser med förlusten mot Tingsryd som toppen av isberget har jag ägnat mig åt annat i ett par dygn. Välbehövligt. Det är nästan så att man vill ta en paus från alla skriverier och kanske även ta en paus från sitt eget ganska så negativa skrivande om klubben i ens hjärta. Det ska inte behöva vara så här, men ännu en gång har egoismen fått segra i hockeyklubben Malmö Redhawks. Jag känner mer och mer en distans till klubben, det här är knappt "min" klubb längre. Än mindre "mitt" lag.

Malmö har alltid varit en rörig klubb. En bit in på 2000-talet blev det än mer stökigt, inte minst under NHL-lockouten. Redhawks hittade dock en väg tillbaka. Framförallt lyckades man få in ett av Sveriges bästa tränarpar i form av Lars "Osten" Bergström och Thomas Bäckström. I stället för att sätta sin tillit till denna duo, som på ett år fick ordning på klubben, fick in vinnarkultur och dessutom tog upp klubben till Elitserien direkt, ville dåvarande klubbledning sätta "Osten" på plats. Utgången vet vi, Bäckström försvann i skymundan under sommaren och Bergström sparkades kort in på seriespelet.

Nästa seriösa par in blev Bobo Simensen och Torgny Bendelin. Jag sätter inte Simensen-Bendelin på samma nivå som Bergström-Bäckström, men faktum var att Simensen-Bendelin faktiskt också fick ordning på Malmö. En dålig match från elitseriespel gjorde dock att klubbledningen med stora påtryckningar från Percy Nilsson skulle utse en synlig syndabock igen. Torgny Bendelin hette han denna gång.

Ett par år senare var en femteplats i Allsvenskan, en match ifrån Kvalserien, inte heller nog och Göran Karlström, som fått fason på Malmö Redhawks igen, fick gå från något av en hjälte till syndabock. Och i lördags var det alltså dags igen. Leif Strömberg var "problemet". Eller var det ännu en gång en persons egoism som fick förstöra för en hel klubb?

Jag är helt övertygad om att det var, eller snarare är, så. Denna gång är det alltså sportchef Stefan Nymans ego som står över klubben. Nyman har misslyckats, värvat fel och tappat fotfästet. Det är samma story nu precis som tidigare, bara det att det nu rör sig om SSK-Stefan i stället för exempelvis Peter Andersson eller Percy Nilsson, för den delen. Nej, det sunda förnuftet får aldrig segra i Malmö Redhawks. Vi har haft en rad tränare som varit kapabla att leda laget under flera år. Få en bra utveckling på sikt. Kortsiktigheten, pressen MEN även den personliga prestigen har dock vägt tyngre och det Nyman gör nu är att gå "all in" för att försöka göra allt för att rädda sitt eget skinn.

Jag kan inte förstå att Malmö Redhawks har gått på den finten en gång till.
Att sätta en hel klubbs existens på spel för en sportchefs egoism.
Fast vad vet jag, det bästa vi alla kan göra är väl att lyda Nyman och "fokusera på nästa match"...

/Olsson


Kommentarer
Postat av: mff

Bra skrivet! Nyman har spelat sitt kort. Det var antingen han eller Strömberg. Han tog ett fegt beslut och sparkade Strömberg. Nu står Nyman på tur och det vet han nog om. Frågan är bara hur han ska skydda sig då.

2011-12-12 @ 21:23:10
Postat av: R

Kan bara hålla med, det är inte roligt att gå på hockey i Malmö längre. Trist men sant, men lik förbannat sitter man där nästa match.

2011-12-12 @ 21:55:45
Postat av: B-sson

Om det är som Strömberg säger så ska man inte finna sig i det som huvudtränare. Tror det finns två sidor av myntet. Tror inte det blir skitbra helt plötsligt men jag hoppas slippa se det duttiga spelet. Det behövs mer fart och fysiskt spel. Jag hoppas att man tillför det. Tyvärr måste några gå. Umecivic har jag inget emot men jag tycker inte det funkar just nu. Sen har vi ett par slovaker som jag inte tycker är totalt värdelösa men absolut inte de spelare jag förväntade mig. Lassen har problem. Låna ut han ett tag, så tror jag han kan vara en tillgång senare. Forrest är en besvikelse. Om några av dessa spelare försvann tycker jag inte att man ska panikvärva ihop ersättare utan ta J20 spelare under tiden. Vi har en ganska bred trupp och kan vänta till slutet på januari för att ta in spelare som då får en en tydlig roll i laget.

2011-12-13 @ 09:59:49
Postat av: Olsson

B-sson:

Självklart finns det två sidor av myntet. Framtiden får utvisa om vem som hade rätt. Men jag förväntar mig ett helt annat spel framöver, annars känns det som att spelarna och Nyman bara hittade en väg ut ur fiaskohösten genom att skylla på Strömberg.

2011-12-13 @ 13:27:46
URL: http://redline.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0