Slovenerna redo från start

Södertälje tog i går en riktigt meriterande seger. Hemma betvingade man Elitserielaget MODO, som förvisso saknade en del tunga pjäser, med klara 3-0. Jag har länge hållit SSK på en beskedlig placering i den HockeyAllsvenska tabellen, men jag borde kanske omvärdera min uppfattning kring de nyligen degraderade laget och kanske inse dess möjlighet att landa på en framskjuten placering när serien summeras i början av mars.

 

Laget har gått riktigt starkt på försäsongen. Seger mot MODO var den tredje på fyra matcher där såväl Örebro som Lörenskoug har besegrats tidigare. Enda plumpen i protokollet kom mot fjolårets SM-finalist, Skellefteå AIK, där nederlaget blev en uddamålsförlust, 1-2.

 

Lagets två slovener, Ziga Jeglic och Robert Sabolic, ser dessutom ut att vara redo direkt från start. Jag har inte sett någon av dem in action, men produktionsmässigt imponerar de. I går slog Jeglic till med två mål och en assist, medan Sabolic nöjde sig med ett mål. Totalt har Jeglic svarat för fyra mål och tre assist på de fyra träningsmatcherna, ett väldigt imponerande facit - inte minst med tanke på att motståndet varit av hög kvalitet - två Elitserielag och ett tippat topplag från HockeyAllsvenskan. Även Sabolic har varit flitigt noterad i poängprotokollet och står hittills på två mål och lika många assist.

 

Får Södertälje ihop sitt lagbygge så ser det mycket intressant ut. Under de senaste säsongerna i Elitserien har jag varit av åsikten att SSK haft ett väldigt tråkigt lag. I år tycker jag det ser betydligt mer spännande ut. Unga killar som Thom Flodkvist, Tony Lagerström, Andreas Gröndahl och Christofer Bild ska bli intressanta att följa i vinter. Julius Hudácek bör dessutom vara en framstående målvakt på denna nivå - och sedan har man givetvis också slovenerna.

 

Kan SSK rent av vara med och kriga om en direktplats till Kvalserien?

Vad tror ni läsare?

/Winnberg

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tror inte jag vet att de kommer vara med och kriga i toppen av HockeyAllsvenskan. SSK - det är en jäkla hockeykultur i Södertälje så trots att man inte har det bästa laget på pappret så kommer man vara där uppe. Det är bara så...hockey är den största sporten i staden och än lever den kvar trots den långa motgången. Får SSK framgång blir dom ett storlag i Sverige igen, de har absolut förutsättningar för det.

2011-08-23 @ 10:22:57
Postat av: Winnberg

Det får ju mig genast att undra varför SSK inte varit med i toppen av Elitserien under de senaste decenniet, om det nu är just hockeykulturen - och inte kvaliteten på laget - som spelar störst roll ;)

2011-08-23 @ 13:00:06
URL: http://redline.webblogg.se/
Postat av: PowerPlayManager

PowerPlayManager är ett online spel där du ska träna och värva spelare till ditt lag,så dom klättrar i seriesystemet! Man kan spela olika cuper och tränings matcher mot utlänska lag.



http://www.powerplaymanager.com/r244003



Prova du också!

2011-08-23 @ 22:22:26
URL: http://www.powerplaymanager.com/r244003

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0