Jag ser gärna Björk i Malmö

Tidigt i våras fanns det ett svagt rykte att Johan Björk skulle kunna vara aktuell för spel i Malmö Redhawks till den kommande säsongen. Jag vågar dock inte påstå att det fanns någon som helst sanningshalt i dessa rykten, eller om det bara var rena spekulationer från supporterhåll.

Oavsett hur det låg till för ett par månader sedan så står Björk fortfarande utan arbetsgivare. Det är långt ifrån någon hemlighet att han letar kontrakt på kontinenten, men MrMadhawk har tidigare rapporterat att chanserna att få napp i Tyskland nu verkar mer eller mindre minimala. Frågan är om fiskelyckan är bättre i Österrike?

Jag förstår faktiskt inte riktigt Johans planer på att åka ner i Europa nu, efter att ha "floppat" i HV 71. Egentligen floppade han ju inte heller i Jönköping, han var kort och gott inte tillräckligt bra för att ta en plats på sex backar i den stjärnspäckade truppen. Men det faktum att han inte tog plats har helt klart devalverat hans värde på marknaden.

På allsvensk nivå är jag dock övertygad om att Björk hade gjort ett bra jobb. Senast han representerade en allsvensk förening var det just Malmö Redhawks, under den turbulenta säsongen 2008/2009. Björk var en av spelarna som försvann då klubben inte längre kunda garantera några löner till spelarna och han blev enormt kritiserad för detta, inte minst av Percy Nilsson.

Ärligt talat har jag svårt att se att man kan klanka ner på en kille för att han ser om sitt eget hus. Det är bara att sätta sig in i samma situation. Om jag själv skulle få samma besked från min arbetsgivare och samtidigt ha erbjudandet om att börja jobba på ett nytt ställe - dessutom ett mer attraktivt sådant - hade jag självfallet tagit samma beslut. Det här med hjärta hit och hjärta dit är så oerhört överspelat. Det handlar om professionell ishockey, att spelarna har bra betalt behöver vi inte ens försöka hymla om.

För att åter anknyta till dagsläget ser jag mer än gärna att Stefan Nyman slår Björk en signal. Malmö letar som bekant efter en defensivt skicklig back - och jag räknar absolut in Björk i denna kategori. Han är rörlig, trots sin storlek, kan leverera bra förstapassningar och är positionssäker i försvarsspelet.

Men Johan Björk är ett känsligt ämne. Det hade varit intressant att veta vad ni läsare tycker och tänker kring Malmöpågen!

/Winnberg


Kommentarer
Postat av: Hagbard

Titta framåt inte bakåt!

Frågan är han själv vill spela i RedHawks?

2011-08-08 @ 14:40:56
Postat av: Ekström

Jag ska bryta trenden "såga alla" denna gång, faktiskt:



Björk lämnade. Björk blev en judas.

Men va fan, vem hade fortsatt på en arbetsplats där man inte fick någon lön?



Jag önskar mig dock en defensiv, men ändå stenhård back. jag vet inte om Björk är en sådan. En som står upp och inte är rädd för att kasta handskarna. Björk är ingen sådan, helt enkelt. Men samtidigt håller Björk hög allsvensk klass. Mer än så krävs inte förrän i Kvalserien. Killen kan klubben, killen kan staden och killar har vänner här. Ge honom en chans. Om han själv vill. Jag kommer aldrig acceptera att en kille som Björk kommer hit för att ta del av Stenbecks lovor. Då kan dra direkt igen.

2011-08-08 @ 16:57:39
Postat av: Winnberg

Det här med spelare som kan kasta handskarna är vansinnigt överskattat i en serie som HockeyAllsvenskan, det är åtminstone min mening. Folk skriker efter Matt Nickerson, men han var egentligen som tuffast när han stod i båset och gormade. Ska vi ha någon som har sina stora kvaliteter utan handskar på händerna kan vi lika gärna hämta in "Saxen" och låta honom värma bänk till det väl smäller.

2011-08-08 @ 17:28:52
URL: http://redline.webblogg.se/
Postat av: Ekström

Saxen är en usel hockeyspelare. Och kunde egentligen inte slåss heller. Men en spelare som är bra på det han gör och KAN kasta handskarna och pryla skiten ur någon som ska spela Allan hade varit gynnsamt.

2011-08-08 @ 17:45:01
Postat av: Winnberg

Men vi har ju redan Lazo ;)

2011-08-08 @ 17:49:09
URL: http://redline.webblogg.se/
Postat av: Daniel

björk tränar just nu med ik pantern!

2011-08-08 @ 23:02:56
Postat av: Anonym

även marcus olsson..

2011-08-09 @ 01:30:33
Postat av: Tysken

Ta in honom, skicka Konttinen och värva in en 100-kilosback så är vi redo!

2011-08-09 @ 07:35:55
Postat av: Olsson

Är fortsatt mycket tveksam till att ta in Björk. För att inte säga emot det. Vi satsar vidare, framåt. Ta in någon med bra karaktär och ännu bättre fart under rören, är min ståndpunkt i fallet.

2011-08-09 @ 13:09:19
URL: http://redline.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0