HockeyAllsvenska stjärnskott: Ted Brithén

Namn: Ted Brithén
Position: Center
Klubb: Rögle BK
Född: 1990-11-25
Längd: 186 cm
Vikt: 86 kg

 

HockeyAllsvenska stjärnskott


Rögletalangen Ted Brithén är en av mina absolut favoriter när vi kommer till spelare i HockeyAllsvenskan – detta trots att han spelar i helt fel lag. Redan under fjolåret var Brithén kanske Rögle bästa spelare. I år kan 20-åringen mycket komma att vara hela seriens bästa och en fixstjärna för precis det som HockeyAllsvenskan står för – fart, fläkt och entusiasm.

 

Trots att han nu alltså gör blott sin andra säsong som senior visar han ständigt prov på ett moget centerspel, där han håller ihop sin enhet på ett strålande sätt. Hans formation är för övrigt en av de mest spännande under den kommande säsongen, där Brithén flankeras av Christoffer Liljewall och Simon Olsson.

 

I fjol producerade han 36 poäng på 49 matcher, fördelat på 11 mål och 25 assist. Sin fina poängproduktion till trots, så är Brithén kanske än nyttigare i det defensiva spelet med sin smartness, speluppfattning och förmåga att alltid ligga rätt i banan. När vi summerar säsongen om sisådär nio månader förväntar jag mig att vi finner Brithén på topp 10-listan i den HockeyAllsvenska poängligan – och kanske i spets vad gäller statistiken för +/-.

 

Jag är faktiskt förvånad över att inget Elitserielag såg till att lägga beslag på Brithéns tjänster redan under den här sommaren. Men går Rögle inte upp i år, så lär Ted Brithén vara förlorad för klubben.

 

/Winnberg


Kommentarer
Postat av: Maverick "Stolt Rögleit"

Kan bara nämna att han tackade nej till anbud från elitserien. Vad jag förstått ska det troligen röra sig om Färjestad. Bra tycker jag då han behövde ett år till i allsvenskan.

2011-08-08 @ 21:33:14
Postat av: Winnberg

Riktigt kul att han stannar i serien, då han är i raden av väldigt många spännande spelare i just HockeyAllsvenskan. Troligtvis är det även rätt beslut för hans egen framtid också, att få dominera i Rögle istället för att bara vara en i mängden i Elitserien. Det är bara ett fel med Brithén - han är rögleit istället malmöit ;)

2011-08-08 @ 21:58:46
URL: http://redline.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0