VM närmar sig med stormsteg - men först en tjeckisk turnering

VM närmar sig med stormsteg och Pär Mårts har nu tagit ut en trupp till Czech Hockey Games, som drar igång på torsdag när Tre Kronor ställs mot Ryssland i Malmö Arena.

 

En hel del spelare från såväl SM-finallagen som från NHL har tillkommit sedan de senaste träningsmatcherna, men jag ställer mig fortfarande frågande till en del spelare. Exempelvis tycker jag att Rickard Wallin borde vara långt ifrån aktuell för spel i ett Världsmästerskap. Jag ställer mig också frågande till Daniel Fernholm. Jag har aldrig sett storheten i honom, även om jag en gång i tiden hoppades att Malmö skulle plocka honom när han befann sig i Nordamerika. Men sen är det också lite skillnad på ett bottenlag i Elitserien och ett landslag som förhoppningsvis ska tampas om medaljer mot några av världens bästa spelare.

 

Annars tycker jag det är kul att så många unga killar är uttagna. Jakob Silfverberg är en personlig favorit och med tanke på hur bra han varit i tidigare turneringar så hoppas jag att han också får chansen när VM väl drar igång.

 

# # #

 

Natten spenderade jag med att halvsova framför lite NHL. Vancouver Canucks kommer att bli livsfarliga. Jag ser vissa likheter med hur Färjestad manövrerades igenom det svenska SM-slutspelet, att man helt enkelt är lite bättre än sin motståndare så fort man känner för det. Nu är förvisso Chicago Blackhawks inte alls samma lag i år jämfört med fjolåret – och man hade i ärlighetens namn inte mycket att sätta emot i nattens match.

 

Jag är också imponerad över Tampa Bay Lightning, som i natt besegrade Pittsburgh Penguins på bortais. Som bekant så tippade jag ju Lightning som segrare i den matchserien – och nattens insats gör att jag nu tror än mer på det.

 

I kväll visar Viasat Hockey matchen mellan Detroit Red Wings och Phoenix Coyotes, en matinématch som drar igång redan klockan 19.00 svensk tid. Det blir dock inte till att se den för egen del. Är ni intresserade av att följa Stanley Cup så rekommenderar jag att er att köpa hem ESPN Player. För 155 spänn får ni tillgång till alla matcher under en månads tid. Då är det bara att zappa på mellan alla heta drabbningar – och man slipper dessutom lyssna på Per Forsberg!

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0