Svenskar nominerade

NHL har nu annonserat ut en del av de nominerade till att plocka hem diverse troféer som bevis på att man svarat för enastående säsonger. Och visst finner vi en del svenskar i listorna.

 

I fredags presenterades de tre finalisterna till att plocka hem Vezina Trophy, som ligans bäste målvakt. Här lyser dock svenskarna med sin frånvaro. Henrik Lundqvist har varit nominerad vid tre tillfällen, men aldrig fått lägga vantarna på priset – och i år finns han inte ens med bland de tre. Något jag tycker är konstigt. Utan Kung Henrik hade Rangers aldrig ens tagit sig till slutspel. Han var trots allt den målvakt som höll nollan flest gånger under säsongen och nosade på samma statistik som de tre nominerade – trots att han spelar i ett betydligt sämre lag.

 

Jag är faktiskt också lite konfunderad över att Carey Price åsidosätts. Han har vuxit i kostymen som förstakeeper och svarat för en strålande säsong. Men hans tid kommer säkerligen.

 

De nominerade till Vezina är istället Roberto Luongo, Pekka Rinne och Tim Thomas. Amerikanen Thomas känns som den store favoriten, men jag håller en extra tumme för Rinne.

 

I kampen om Lady Byng, priset som ligans mest gentlemannamässiga spelare, är det desto mer blågul prägel. Såväl Nicklas Lidström som Loui Eriksson är nominerade. Jag tror dock att den tredje kandidaten, Martin St. Louis, ligger lite väl bra till för att knipa hem trofén.

 

Lady Byng är dock inte den enda pokal som ”Lidas” är nominerad till. Han har nämligen chansen att plocka hem sin sjunde Norris Trophy. Och det skulle inte förvåna mig om han gör det. Det känns som att Shea Weber är förhandsfavorit. Bruins jätte Zdeno Chara är den andra utmanaren.

 

Vad tror ni om svenskarnas chanser?

 

# # #

 

På tal om Lundqvist så meddelar New York Rangers via sin officiella Twitter att han ska lämna besked angående VM inom de närmaste dagarna. Mitt tips är att det inte blir någon Slovakienresa för blåskjortornas nummer 30.

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0