Med fokus på ledarsidan

Efter att ha haft ett år med ekonomiskt stålbad som prioritet blåser det onekligen andra vindar nu. Det märks att det finns större pengar att spendera för den kommande säsongen. Vi kan ju bara ta ledarsidan som ett exempel. Malmö Redhawks har gått från att ha haft det minst erfarna tränarparet, Robert Olsson och Marcus Magnertoft, till troligen det mest erfarna i Leif Strömberg och Ulf Taavola. Det ser dessutom ut att bli även en tredje tränare i båset. Stefan Nyman vill skapa ett fundament, ett ledarteam som både har ett brett kunskapsregister och brinner för uppgiften med noggrannhet.

Jag tror faktiskt att just satsningen på ledarsidan är något som kan rätta till Malmös försämrade rykte. Spelare kan komma hit och bli utbildade och utvecklas. Därför är det ingen slump att unga lovande grabbar som Lukas Eriksson, Oskarshamn, och Martin Johansson, Mora, nu kan bli aktuella för spel i Malmö. Visst, själva elitseriesatsningen, med allt vad det innebär, spelar så klart roll också.

Att satsa på just tre tränare ser jag som en självklarhet. Malmö ska ha en plats i ledarstaben där en före detta spelare med ledarambitioner ska få ta plats. Marcus Magnertoft är ett bra namn i sig men har väl fått sig en viss törn efter förra säsongens problem. Visserligen kan man undra hur mycket "Mackan" hade att säga till om. Att ta lärdom av Strömberg-Taavola är ju dessutom en helt annan sak än att göra det av Robert Olsson. Om det inte blir Magnertoft ser jag även namn som Juha Riihijärvi och Jesper Damgaard som aktuella. Tycker klubben har tre starka profiler här när det kommer till personligheter och karaktärer.

Annars har Malmö fler ledare att ta hänsyn till. Göran Karlström ska ha en roll i och med kontrakt. Petri Liimatainen knackar på dörren också. Jag har tidigare tyckt att Karlström ska ha utvecklingstjänsten och står fast vid det. Liimatainen är för mig svårbedömd. Tycker Petri har haft en mindre ödmjuk stil tidigare som spelare, men det kan ju ha förändrats.
Det känns som att Nyman har goda chanser att sätta ihop en stark ledarstab i klubben. Sen krävs då ord som tålamod och ödmjukhet för att det ska bli lyckat på sikt. En nog så viktig strid att ta.

/Olsson


Kommentarer
Postat av: Fatboy

Håller med om allt!



Riihijärvi vill jag mer än gärna se i båset nästa säsong. Förr eller senare kommer han ta någon plats i Malmös ledarstab. En roll som tredjetränare i Malmös A-lag är i mina ögon en perfekt start!

2011-04-10 @ 11:17:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0