En jobbig verklighet väntar för Tälje

Grattis MODO! Grattis Tingsryd! Välkomna till HockeyAllsvenskan, Södertälje!

 

Inte helt oväntat klarade MODO av att besegra Södertälje i den sista omgången av Kvalserien. Och jag tycker faktiskt att det är på tiden som profillösa och tråkiga SSK äntligen försvinner ur svensk hockeys finrum. Det har egentligen bara varit en tidsfråga innan det skulle bli ett faktum.

 

Södertälje visade klart och tydligt i kvällens match att man inte har något att göra i Elitserien. Man hade egentligen inte något att sätta emot ett betydligt mer spelskickligt hemmalag, som dessutom borde vunnit med större siffror än de 2-0 som slutresultatet skrevs till.

 

Nu är Tälje alltså åter ett allsvenskt lag. Och jag tror att uppvaknandet kommer att bli väldigt jobbigt. Jag ser ingen som helst framtid för klubben. Ekonomi är svag, publikintresset nästintill obefintligt och jag undrar hur man ska kunna locka kvalitativa spelare till staden och laget. I mina ögon ser Södertälje ut som ett nytt Mora – ett lag som får börja om från scratch och börja bygga på ett helt nytt sätt. Samtidigt tror jag att detta kan vara bra för Södertälje. Nästan hälften av de lag som representerat SSK i år har varit importer (tio spelare) och många av dessa skulle jag vilja klassificera som rena breddspelare. Den typen av spelare bör man, utan några större problem, kunna finna antingen inom den egna organisationen eller genom att leta i exempelvis HockeyAllsvenskan.

 

Nu får man rikta in sig på en ny filosofi. Merparten av årets spelare kommer att lämna – och det är kanske lika bra det. Jag hoppas för SSK:s skull att Peter Popovic blir kvar som huvudtränare och att man lyckas knyta upp Lukas Kilström. Det är en av få spelare som jag verkligen har respekt för i Södertälje.

 

Och glömde jag skriva det tidigare, välkomna till Malmö Arena!

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0