Dags att tippa Conferencekvartsfinalerna

Stanley Cup har pågått under två nätter och samtliga lag har nu avverkat sin första match i den inledande rundan. Här hemma har vi, eller åtminstone jag, lagt fokus på SM-finalen, men när den nu är avklarad får man rikta blickarna över Atlanten för att stilla abstinensbesvären. Tyvärr har jag inte längre samma möjligheter att följa NHL-hockey längre, då en flytt gjort att jag blivit av med viss tongivande kanaler. Men några matcher ska jag åtminstone bevittna!

Jag tänkte leka expert ett litet tag och tippa utgången av Conferencekvartsfinalerna.

Eastern Conference
Washington Capitals - New York Rangers 4-1
Även om Rangers tagit ett par fina skalper mot huvudstadslaget under säsongen (vem minns inte 7-0-segern på Garden den 12 december eller viktorian med hela 6-0 i Verizon Center knappt tre månader senare?) så känner jag att det i år måste vara dags för Alex Ovechkin & co att visa att man trots allt är ett av världens absolut bästa ishockeylag. Ska Rangers ta sig vidare till en conferencesemi vill det till att Henrik Lundqvist står på huvudet.

Philadelphia Flyers - Buffalo Sabres 3-4
Jag tror på en liten skräll här. Flyers har varit starka under hela säsongen, något andra platsen i öst också är ett stort bevis på. Ryan Miller har alltid varit en stor personlig favorit och jag tror att han mer eller mindre ensam kan föra Sabres vidare. Det faktum att man dessutom vann nattens drabbning i Wells Fargo Center gör chanserna att skrälla ännu större.

Boston Bruins - Montreál Canadiens 4-2
I år är det dags för Bruins att gå riktigt långt, kanske hela vägen till final. Det gäller dock att få hål på Carey Price - något man inte lyckades med i natt. Annars är det här kanske serien med ligans två hetaste burväktare. Såväl Price som Tim Thomas har svarat för utomordentligt starka säsonger och det är mycket möjligt att det är just här som matchserien kommer att avgöras.

Pittsburgh Penguins - Tampa Bay Lightning 2-4
Ett Penguins med Sidney Crosby och Evgeni Malkin i laguppställningen hade kunnat utmana om titeln. Utan sina två fixstjärnor så tror jag att äventyret tar slut redan här. Den förvandling Lightning genomfört under ledning av Steve Yzerman har varit mycket trevlig att skåda. Det gäller dock att lagets ledande spelare kommer upp på en betydligt bättre nivå jämfört med match 1 om man ska gå segrande ur detta - vilket jag tror att man gör.

Western Conference
Vancouver Canucks - Chicago Blackhawks 4-1
Fjolårsmästarna tog sig till slutspelet med ett nödrop och ställs mot NHL:s bästa lag - ett lag man visserligen betvingat i Stanley Cup-sammanhang under de två senaste säsongerna. I år tror jag dock inte att Blackhawks har skuggan av en chans. Canucks är för bra och när Roberto Luongo dessutom ser ut att ha tagit med sig grundseriespelet in i slutspelet så kan Canucks gå hela vägen. Det hade varit roligt om bucklan hamnade i Kanada igen - det skulle i så fall vara första gången sedan 1993, då Montreál Canadiens senast lade beslag på den.

San José Sharks - Los Angeles Kings 4-1
I fjol lyckades Sharks äntligen besegra sina slutspelsdemoner och tog sig fram till Conferencefinal. Även i år är man en utmanare om titeln och jag tror inte att Kings kommer att ha så mycket att sätta emot i den här matchserien. Sharks bör - och är(?) - en storlek för stora.

Detroit Red Wings - Phoenix Coyotes 4-2
Uppstickaren Coyotes är med i slutspelet även denna vår. Ökenlaget har på nytt svarat för en fin säsong, men mot Red Wings tar resan slut - även denna gång. Svensklagets slutspelsrutin kommer att fälla avgörandet. Sen tror jag förvisso att det blir svårt för Mike Babcocks gubbar att ta sig långt i detta slutspel, men man ska aldrig räkna ut ett lag som har Nicklas Lidström på blålinjen.

Anaheim Ducks - Nashville Predators 3-4
Den sista matchserien känns både som den mest öppna och som den absolut tråkigaste. Nashville är inget lag som jag går igång på, men deras stabila grundspel tror jag kan räcka långt i den här matchserien. Predators kan faktiskt bli en jobbig nöt att knäcka även längre fram i slutspelet och det skulle inte förvåna mig om man går hela vägen till Conferencefinal.

Vad tror ni? Vilka lag avancerar? Och vem får lyfta bucklan om en och en halv månad?

/Winnberg

Kommentarer
Postat av: Magnus

Pens går vidare ur bataljen mot Tampa, så klart.

2011-04-15 @ 20:51:24
URL: http://nyheter24.se/blogg/malmo-hockey/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0