Winnberg tippar allsvenskan - plats 1: Malmö

Så var vi då äntligen framme på plats 1 i min tippning. Med den supersatsning som mitt eget lag just nu genomför kan jag inte annat än att tippa laget som etta – åtminstone som läget ser ut just nu. Lagbygget har egentligen allt som krävs för att kunna ta steget upp i Elitserien, möjligtvis frånsett ännu en back med sina största styrkor i defensiven. Stefan Nymans lagbygge besitter skickliga tränare, puckskickliga backar samt såväl spelfördelande som hårt arbetande forwards. Om jag ska vara något negativ så är jag inte helt nöjd med att man inte fann plats i lagbygget för en del unga spelare – främst Lucas Sandström och Victor Svensson. Jag kommer självklart också att sakna Nichlas Hardt och Jan Urbas, men förhoppningsvis har ersättarna inga problem att fylla deras skor. Pressen på laget kommer att vara stor. Det har nu gått tre säsonger utan att Malmö förmått att ”ens” ta sig till Kvalserien. Jag har absolut inget krav på att man ska gå upp till Elitserien, men en förväntan på att det äntligen ska bli kvalspel i Malmö Arena finns så klart inom mig. Och jag antar att detta också är lagledningens målsättning med säsongen.

 

Nyförvärv

Pontus Sjögren (målvakt), Tero Konttinen (back), J.D. Forrest (back), Alexander Ribbenstrand (back), Daniel Josefsson (back), Tim Heed (back), Jesper Mattsson (forward), Alexander Barta (forward), Linus Klasen (forward), Robert Carlsson (forward), Tomas Kollar (forward), Lukas Ericsson (forward) och Miroslav Lazo (forward).

 

Förluster

Markus Svensson (målvakt), Jonatan Bjurö (målvakt), Per-Anton Lundström (back), Jesper Damgaard (back), Ossi-Petteri Grönholm (back), Patrik Nevalainen (back), Patrik Hersley (back), Anton Blomqvist (back), Sebastian Dyk (forward), Lucas Sandström (forward), Marcus Olsson (forward), Mikael Wahlberg (forward), Tomas Larsson (forward), Carl Söderberg (forward), Jan Urbas (forward), Nichlas Hardt (forward), Victor Svensson (forward) och Victor Öhman (forward).

 

Stjärnan

Linus Klasen

Hela HockeyAllsvenskan största namn är givetvis också Malmö Redhawks fixstjärna. Han är lagkaptenen som ska hänföra publiken även en onsdagskväll i november när Sundsvall besöker arenan. Förhoppningsvis klarar han av att prestera mer eller mindre varje kväll och undviker att falla in i samma problem som Carl Söderberg har haft under de senaste säsongerna. Men Klasen verkar sannerligen brinna för den här utmaningen.

 

Doldisen

Lukas Ericsson

Han kommer förvisso från en galet bra säsong rent poängmässigt, men jag tror trots detta att det inte är särskilt många som har någon vidare bra koll på den store smålänningen. Jag förväntar mig absolut inte någon poängsuccé från Ericsson, men jag är övertygad om att han kommer att komma till jobbet varje kväll. Och i spelet längs med sargerna har han få övermän. Lägg därtill att vi snackar om en kille som springer Coopertestet på sisådär 9.30.

 

Kanonen

Alexander Barta

Den tyske landslagsmannen Barta är kanske på förhand ett bättre nyförvärv en Linus Klasen. I centern för man en spelare som är vass såväl i offensiv som defensiv zon och dessutom är en stor ledare utanför isen. Han är en bra tekare, en god skridskoåkare och en klockren center att spela bredvid Klasen.

 

Kalkonen

Miroslav Lažo

Jag tror egentligen att Lažo har allt det som krävs för att bli en stor publikfavorit, men han risken är faktiskt stor att han blir säsongens stora flopp. Slovaken fyller 34 år i höst och har egentligen aldrig producerat utanför hemlandet. Samtidigt är jag säker på att Stefan Nyman har gjort sin hemläxa kring Lažo. Men jag måste sätta upp någon spelare som kalkon även för Malmös del och då får det helt enkelt bli Miroslav.

 

1. IF Malmö Redhawks

2. Rögle BK

3. Örebro HK

4. Leksands IF

5. Almtuna IS

6. Södertälje SK

7. VIK Västerås Hockey

8. Mora IK

9. Bofors IK

10. IK Oskarshamn

11. IF Troja-Ljungby

12. Tingsryds AIF

13. Borås HC

14. IF Sundsvall Hockey

 

/Winnberg


Kommentarer
Postat av: svennis

Du glömde att ta upp att även en ny målis måste vara ett prio 1.Spelare från förra säsongen är som du säger att Urbas o Nicklas kommer att vara saknade. Tycker faktiskt att Lukas hade platsat i detta lag. Men gällande Viktor Svensson så är det nog bra att han får speöa i ett lag där han kommer att få speltid. Det hade han troligtvis inte fått i Malmö och det hade inte varit bra för hans utveckling.

2011-06-30 @ 10:29:10
Postat av: Winnberg

Det har du givetvis helt rätt i! Jag skrev den här texten för att antal dagar sedan och räknade nästan med att en målvakt skulle ha blivit klar.

2011-06-30 @ 11:10:03
URL: http://redline.webblogg.se/
Postat av: Tysken

Håller med om det mesta, sätter dock J.D. Forrest som doldisen, tror att han kan imponera något fruktansvärt på oss!

2011-06-30 @ 12:19:32
Postat av: Winnberg

Har man öst in poäng både i Finland och Schweiz tappar man rättigheten att gå som doldis i min ranking ;)

2011-06-30 @ 13:06:15
URL: http://redline.webblogg.se/
Postat av: Tysken

OK då :P Men det känns ändå som att han har hamnat lite i bakgrunden, tror han kan bli en riktigt bra PP-back för oss!

2011-06-30 @ 13:08:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0