Le Tour: En flygande start

Två etapper in på 2011 års upplaga av Tour de France och vi har redan fått vara med om riktigt bra cykelåkning. Jag måste säga att det var ett strålande initiativ av tävlingsledningen att inleda med en riktig etapp istället för en halvdann prolog på sisådär en mil. Nu blev det race på riktigt och Phillipe Gilberts avslutning gick sannerligen inte av för hackor.

 

De flesta av de stora favoriterna fanns med i huvudfältet som rullade i mål sex sekunder bakom Gilbert, men för storstjärnor som Alberto Contador och Samuel Sanchez jobbig, då man fastnade bakom en stor krasch bara ett par kilometer från mål. Tappet fram till konkurrenterna blev hela en minut och fjorton sekunder – tid som blir nog så jobbig att plocka in.

 

I dag bjöds vi på en rafflande lagtempoetapp där sex lag landade inom tio sekunder. Garminstallet plockade hem segern vilket innebär att gårdagstrean, norrmannen Thor Hushovd, kommer att få ikläda sig den gula ledartröjan för fjärde gången i karriären. Den här gången lär han också få behålla den under ett antal dagar, då det vankas spurtetapper och eftersom det i år inte utdelas några bonussekunder till de tre främsta på varje etapp.

 

Vilka var då de andra stallen som svarade för imponerande insatser i dag? Jo, BMC Racing Team, Team Sky och Andy Schlecks Treklag fick se sig besegrade med ynka fyra sekunder. HTC – med superspurtaren Mark Cavendish, skar mållinjen fem sekunder efter. Lägg därtill att Radioshack bara fick stryk med tio sekunder – något som alltså endast räckte till en sjätteplats.

 

Alberto Contador tappade ytterligare. Garmin besegrade Saxo Bank med 28 sekunder och det innebär att fjolårssegraren nu är 1.42 efter Hushovd och 1.38 bakom värsta konkurrenten, Andy Schleck.

 

# # #

 

Såg i kommentatorsfältet till det första cykelinlägget fanns frågor kring varför jag fastnat för just denna sport. Den stora anledningen till att jag fastnat för sporten – och främst just Tour de France – beror på Roberto Vacchis och Anders Adamssons fantastiska sätt att referera från tävlingen. Den rutinerade duon ledsagar tittarna genom sändningen på ett förträffligt sätt som gör att de långa sändningarna tyvärr ofta går alldeles för fort.

 

Jag ska dock erkänna att pannkaksplatta etapper inte direkt är något som jag går igång på. Men att följa en stenhård bergsetapp är ett riktigt sommarnöje. Att se några av världens främsta idrottare ta sig an några av kontinentens tuffaste berg är bättre än det mesta i sportväg. I just Touren är dessutom alla de främsta med och slåss om den gula tröjan. Den stora fascinationen kring sporten kan jag dock inte beskriva.

 

Hursomhelst har mitt intresse för cykel som TV-sport nu också lett till att jag själv investerat i en racer och att jag avverkar ett antal mil i veckan som ren träning. Och en skönare träning finns banne mig inte. Att cykla slår löpning med hästlängder, alla dagar i veckan. Åtminstone enligt min mening.

 

/Winnberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0